Simulaties en simulation gaming
Dit project had als doel dat het gebruik van simulaties en games makkelijker en meer toegankelijk werd voor een grotere groep docenten van verschillende opleidingen. En ten tweede dat we beter in beeld kregen welk leren en welke leerdoelen bevorderd kunnen worden door wat voor een soort simulaties en games. Naast een kennisnetwerk heeft het project een literatuurreview, een database, vier ontwikkelde en getest simulaties en een verkenning van een simulatielab in de UU context opgeleverd.
Lees de beschrijving van alle deelprojecten en resultaten: De waarde van simulaties en games voor het academisch onderwijs(also in English).
Achtergrond
Simulaties en games zijn van toenemend van belang voor universitair onderwijs:
- Educatieve games spelen een steeds belangrijker rol bij het leren van jongeren.
- Simulaties en games bieden een onderbenut potentieel voor de oefening van vaardigheden die vereist zijn voor toekomstig professioneel handelen.
- Professies waarin academici werkzaam zijn vragen steeds meer om afgestudeerden die in staat zijn om in multi- of interdisciplinaire samenwerkingsverbanden taken uit te voeren gericht op complexe en meerdimensionale maatschappelijke vraagstukken, zogenoemde ‘wicked problems’.
Maar kennis over simulaties als learning tool binnen de UU is gefragmenteerd, verspreid over verschillende faculteiten en wordt beperkt ingezet. Die kennis kan verdiept en breder toegepast worden. Daarbij wordt aangesloten bij het focusgebied Game Research.
Doelen
Het project is gericht op het inzichtelijk maken van de toegevoegde waarde van simulaties en games in het universitair onderwijs. De primaire doelen van het project zijn hierbij:
- Het beschikbaar en toegankelijk maken van kennis over en mogelijkheden van simulaties en games voor toepassing in academisch (vaardigheden)onderwijs in relatie tot de leerdoelen van cursussen en opleidingen.
- Het stimuleren van opleidingen om didactische werkvormen rond simulatie en gaming die aansluiten bij de veranderingen in leerstijlen en leerstrategieën van studenten te ontwikkelen en te integreren in het onderwijs.
- Het versterken van de aansluiting tussen academisch onderwijs en de eisen van professionele beroepspraktijken en de arbeidsmarkt, in het bijzonder waar het gaat om de uitvoering van complexe taken en waar het gaat om multi- en interdisciplinaire samenwerking rond wicked problems.
Resultaten
Om deze bovenstaande doelen te behalen, hebben we ervoor gekozen om vijf resultaten op te leveren.
1. de rol van de docent/spelleider,
2. de specificiteit van de simulatie of game, en
3. de integratie van de simulatie of game in de cursus.
Lees voor een uitgebreide beschrijving van alle deelprojecten en resultaten De waarde van simulaties en games voor het academisch onderwijs(with English translation). Enkele papieren exemplaren zijn verkrijgbaar bij het Centre for Academic Teaching.
Conclusie
De resultaten laten zien dat het project duidelijk heeft bijgedragen aan het verbeteren van de kennis over simulaties en games in relatie tot het behalen van leerdoelen. We hopen dat de inzichten van dit rapport helpen bij het ontwikkelen en inbedden van simulaties en games in onderwijsmodules en cursussen van de UU en daarbuiten. Om simulaties en games in het onderwijs van toegevoegde te laten zijn moet aandacht besteed worden aan de rol van de docent/spelleider, de specificiteit van de simulatie of game en de integratie van de simulatie of game in de cursus. Simulaties en games zijn niet dé oplossing voor alle problemen in het universitair onderwijs. Zij kunnen echter wel een belangrijke rol spelen in het verbeteren van het onderwijs en het verhogen van de mate waarin specifieke leerdoelen worden bereikt.