04 August 2025

Learning activity

Playing Perspectives

Read this post in English

Playing Perspectives is gebaseerd op game-based en transformative leerprincipes. Studenten ontwerpen gezamenlijk een spel over een maatschappelijk/wetenschappelijk relevant onderwerp en worden gestimuleerd om verschillende perspectieven en aannames (inclusief die van henzelf) te verkennen en beter te begrijpen, retorische verhalen en frames te herkennen en strategieën te bedenken om deze te overwinnen. Studenten passen actieve luistervaardigheden toe in gesprekken met elkaar.

 

Playing Perspectives bestaat uit drie fasen. Deze kunnen achtereenvolgens worden uitgevoerd of los van elkaar als op zichzelf staande activiteiten, afhankelijk van de beschikbare tijd, je leerdoelen en de wens om een speelbaar spel als eindproduct te hebben. Het materiaal dat door studenten in elk van deze fasen is ontwikkeld, kan worden geüpload naar Edusources en worden gebruikt door andere docenten als ze slechts één van de latere fasen als op zichzelf staande activiteit willen uitvoeren.

Achtergrond

Playing Perspectives is ontwikkeld als onderdeel van het Comenius onderwijsinnovatieproject ‘Fostering an Open Mind and Open Attitude in Higher Education’, dat ernaar streeft om uitwisseling van perspectieven en dialoog in het academisch onderwijs te stimuleren met creatieve leeractiviteiten. De andere leeractiviteiten die zijn ontwikkeld als onderdeel van dit project zijn:

  • Open Mind Game: een digitaal spel dat perspectief nemen stimuleert
  • The Square (Het Vlak): a creative dialogue methodology to experience and practise dialogue skills and discuss sensitive and complex topics.
  • Playing Perspectives

 

 

On-campus

Playing Perspectives bestaat uit drie fasen. Elke fase duurt ongeveer een uur, gevolgd door een half uur plenaire reflectie. De drie fasen kunnen achtereenvolgens worden uitgevoerd of los van elkaar als op zichzelf staande activiteiten, afhankelijk van de beschikbare tijd, je leerdoelen en de wens om een speelbaar spel als eindproduct te hebben.

 

De drie fasen van Playing Perspectives zien er als volgt uit:

  • Fase 1: Setting the Stage – verkennen van aannames en perspectieven
  • Fase 2: Character Creation – delen van vooroordelen
  • Fase 3: Interactive Inquiry – speelbaar spel samenstellen

Manual

De docentenhandleiding bevat gedetailleerde informatie over elke fase, de benodigde voorbereiding en de rol als docent tijdens de activiteit. We raden aan om zowel deze handleiding door te lezen als onderstaande instructievideo te bekijken. De video geeft een overzicht van alle materialen, waaronder de handleiding en werkbladen die geprint moeten worden als de overige materialen die vooraf verzameld moeten worden.

Supplies needed

Playing Perspectives – Materiaal toolkit, bestaande uit:

Playing Perspectives – Docentenhandleiding

Playing Perspectives – Studentenhandleidingen – 1 per student per fase

Playing Perspectives – overige materialen per team


Let op: Momenteel is er (nog) geen ‘kant-en-klare’ fysieke toolkit beschikbaar. Alle materialen dienen vooraf geprint, danwel verzameld te worden.

Set up classroom

Boek een ruimte die geschikt is voor groepswerk. Maak ‘eilandjes’ van tafels en stoelen voor kleine groepen (4-5 studenten per groep).

Step 1 (Preparation)

Kies welke fase(n) je met je studenten wilt doorlopen en reserveer geschikte tijdslots en ruimtes voor de activiteiten. Houd bij het kiezen van fasen rekening met de beschikbare tijd, je belangrijkste leerdoelen en of je aan het eind een speelbaar spel wilt hebben.

Je kunt ervoor kiezen om alle fasen achter elkaar of los van elkaar te doorlopen; of maar één van de drie fasen uit te voeren.

Het materiaal dat door studenten in elk van deze fasen is ontwikkeld, kan worden geüpload naar Edusources en worden gebruikt door andere docenten als ze slechts één van de latere fasen als op zichzelf staande activiteit willen uitvoeren.

Step 2 (Preparation)

Kies een foto (fase 1) en/of dilemma (fase 2 & 3). Download, print en snij de benodigde spelelementen (foto’s, kaarten, etc.) en verzamel de overige materialen die nodig zijn voor de fase(n) die je wilt doorlopen.

Step 3 (Preparation)

Maak ‘eilandjes’ van tafels en stoelen zodat studenten kunnen samenwerken in kleine groepen (4-5 studenten per groep).

Step 4 (During class)

Informeer je studenten over de opdracht en leg uit hoe deze aansluit bij en/of voorborduurt op de leerdoelen van je cursus of tutoraat. Leg uit dat ze verschillende perspectieven op een sociaal-wetenschappelijk onderwerp gaan onderzoeken en bespreken. Geef richtlijnen voor open dialoogvoering, om er voor te zorgen dat iedereen zich gerespecteerd en veilig voelt.

Step 5 (During class)

Verdeel de groep in kleinere groepen van 4 (of 5) studenten, waar mogelijk met een zo divers mogelijke samenstelling. Zie de docentenhandleiding voor tips en maak desgewenst vooraf een groepsindeling.

Step 6 (During class)

De studenten doorlopen fase 1, 2 of 3 zelfstandig met hun groep.

In fase 1 verkennen de studenten wat er is gebeurd, en wie er betrokken is, in de situatie die is afgebeeld in een foto. Ze verkennen verschillende perspectieven op de gebeurtenis en de betrokkenen.

In fase 2 verdiepen studenten zich in de betrokkenen en denkenn ze na over hun postieve en negatieve karaktereigenschappen. Studenten delen hierbij hun vooroordelen en proberen samen voorbij het stereotype denken te komen.

In fase 3 schrijven studenten scenarios die de betrokkenen op verschillende manieren beinvloeden. Op deze manier verkennen studenten de complexe onderlinge relaties en belangen van de betrokkenen.

Als begeleider bewaak je de veilige gespreksomgeving, en coach je waar nodig passief danwel meer actief de studenten in hun gesprekken.

Step 7 (During class)

Nadat alle groepen een fase afgerond hebben, faciliteer je als docent een plenaire discussie, waarin de groepjes hun ideeen delen en reflecteren op de oefening en ervaring. Zie de docentenhandleiding voor suggesties.

Step 8 (After class)

Upload de door de studenten ontwikkelde materialen op Edusources, zodat docenten van andere opleidingen deze materialen kunnen gebruiken als zij een losstaande fase willen doorlopen.

 

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!