Community service en community engagement
Dit project had ten doel maatschappelijke verantwoordelijkheid van de universiteit beter zichtbaar maken, studenten kennis en vaardigheden laten ontwikkelen die hen voorbereiden op een betekenisvolle rol in de samenleving en innovatieve onderwijsvormen ontwikkelen waarin community service en engagement geïntegreerd zijn.
Bekijk hier het whitepaperover de ontwikkeling van het Learning Lab in Overvecht.
Achtergrond
De Universiteit Utrecht heeft in haar Strategisch Plan opgenomen met onderwijs en onderzoek te willen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Community service staat daarom hoog op de universitaire agenda. In aansluiting daarop stelt dit project voor om ervaringsgericht onderwijs te ontwikkelen rond de concepten Community Service en Community Engagement. ‘Community service’ benadrukt dat de universiteit haar kennis ten dienste wenst te stellen aan de samenleving. ‘Community Engagement’ wijst op de wederzijdse bijdrage van academische actoren en maatschappelijke stakeholders aan het oplossen van vraagstukken.
Projectbeschrijving & doelen
Het project beoogde bij te dragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de UU door studenten tijdens hun studie in staat te stellen hun kennis, ondernemendheid en creativiteit in te zetten en verder te ontwikkelen bij het aanpakken van maatschappelijke issues. Dit is gedaan door onderwijs te ontwikkelen vanuit community service en community engagement. Onderwijs waarin de verbinding met het doen van (actie)onderzoek centraal staat en waarin het bereiken van maatschappelijke impact belangrijk is. Ook resulteerde het project in nieuwe inzichten en praktijken op drie aspecten van universitair onderwijs: curriculumontwikkeling, onderwijsvormen en toetsing.
De complexiteit van de vraagstukken vraagt om een benadering die meerdere perspectieven samen brengt. Geowetenschappen leverde een ruimtelijke perspectief op stedelijke problematiek, UCU gaf vanuit diverse disciplines aandacht aan ‘civic engagement’ en B&O (REBO) richtte zich op het besturen en organiseren van maatschappelijke thema’s. Daarbij zijn ook de perspectieven van ‘stakeholders’ in Utrechtse wijken betrokken.
Resultaten
Binnen het project zijn tot nu toe de volgende resultaten behaald:
- Universiteitsbreed programma Community Engaged Learning[inloggen met Solis-ID] waarbij studenten academische kennis en vaardigheden inzetten om samen met externe partners een bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
- Special interest group Community Service Learning, platform voor docenten waar zij ervaringen en best practices kunnen delen over deze vormen van onderwijs, en waar zij nieuwe vormen van Community Service Learning kunnen ontwikkelen over de grenzen van opleidingen en faculteiten heen.
- Een groeiend netwerk van wijkpartners bij Learning Lab Overvecht van waaruit langer durende samenwerkingsrelaties ontstaan voor het samen met studenten werken aan sociale innovaties in Overvecht.
- Door studenten ontwikkelde en getoetste ‘value cases’ die door wijkpartners verder worden uitgebouwd plus initiatieven om impact op wijkniveau te ontwikkelen.
- Een aantal Community Engaged onderwijsvormen zoals: Student’s Research for Society, DOMcast, een podcast over de Utrechtse geschiedenisen Community-Based Research for the Humanities.
- Een Whitepaper waarin het ontwikkelproces van het Learning Lab wordt beschreven ter inspiratie voor nieuwe initiatieven.
- Briefwisseling tussen Thea van Lankveld en Peter Linde over hun ervaringen in het Learning Lab Overvecht Dwelling in Learning Lab Overvecht ons verhaal
Lees ook:
- UU programma Community Engaged Learning op intranet (inloggen met Solis-id)
- UU programma Community Engaged Learning
- Blog: Community service learning en de ivoren toren (DUB)
- USO-project Community-based research for the Humanities
- USO-project TIC TO TIC