Open Minds: leren perspectief te nemen en in dialoog te gaan
Uitwisseling van uiteenlopende perspectieven leidt tot nieuwe ideeën, inzichten en denkwijzen. Het staat daarmee aan de basis van wetenschap en innovatie. Maar hoe leer je echt open te staan voor andere perspectieven? Echt te luisteren en een ander te begrijpen, ook als je zelf iets anders denkt? In dit project zijn creatieve leeractiviteiten (games, game design, kunst in dialoog) ontwikkeld om te oefenen met perspectief wisseling en het voeren van een gelijkwaardige dialoog.
Aanleiding
In een tijd van toenemende polarisatie raken ook op de universiteit gesprekken oververhit of worden onderwerpen zelfs gemeden. Terwijl juist de universiteit een plek zou moeten zijn waar uitwisseling van uiteenlopende perspectieven leidt tot nieuwe ideeën, inzichten en denkwijzen. In het nieuwe Onderwijsmodel worden de ontwikkeling van de kennis, vaardigheden en attitudes voor dialoogvoering en het uitwisselen van perspectieven dan ook meermaals benoemd. Momenteel is het onderwijs hierin echter nog beperkt.
In dit onderwijsinnovatieproject worden daarom creatieve leeractiviteiten ontwikkelt om deze kennis, vaardigheden en houdingen te onderwijzen en oefenen. Met de ontwikkelde games en kunst wordt je bewust van je eigen perspectief en aannames, leer je andere perspectieven te onderzoeken, actief te luisteren, dialoog te voeren en om te gaan met ongemak.
Doelen
De doelen van het project zijn:
- Ontwikkeling van creatieve leeractiviteiten (een digitale game, game design activiteit, creatieve dialoogvorm) om perspectief wisseling en dialoog voering te oefenen
- Ontwikkeling van docentenhandleidingen en een training bij de ontwikkelde leeractiviteiten
- Activiteiten (dialoogsessies, kunst) en media uitingen om het begrip van dialoog en de bewustwording over het belang hiervan te vergroten binnen de UU
- Onderzoek naar de opbrengst en effectiviteit van de ontwikkelde activiteiten
Projectbeschrijving
In co-creatie met studenten en docenten van verschillende faculteiten, en externe creatieve partijen worden de leeractiviteiten en bijbehorende handleidingen en trainingen ontwikkeld. Als onderdeel van het ontwikkeltraject vinden pilots plaats in verschillende opleidingen.
Uitgangspunten bij deze leeractiviteiten zijn:
- Het laagdrempelig kunnen oefenen van dialoogvaardigheden met ‘koudere’ onderwerpen
- Creatieve werkvormen waarmee subtiele en meer emotionele aspecten makkelijker boven komen dan bij meer conventienele werkvormen
- Tranformatieve leerervaringen, waarbij niet alleen kennis en vaardigheden worden aangeleerd, maar ook een referentiekaders worden onderzocht en (waar nodig) aangepast.
Hiernaast worden in samenwerking met bestaande dialoog initiatieven en kunstenaars dialoogsessies en kunst ontwikkeld. Parallel aan de ontwikkeling loopt een onderzoekstraject waarin de opbrengst en effectiviteit van de verschillende activiteiten wordt onderzocht.
Resultaten en conclusies
Er zijn drie werkvomen ontwikkeld waarmee dialoogvoering en uitwisseling van perspectieven in het onderwijs worden gestimuleerd:
- Open Mind game: een digitale game om perspectief wisseling te stimuleren
- Playing Perspectives: een game design opdracht over perspectief wisselen
- Het Vlak: een creatieve dialoogvorm om dialoogvoering te ervaren en oefenen en complexe onderwerpen bespreekbaar te maken.
Op het Onderwijsfestival op 6 maart 2025 worden de activiteiten gepresenteerd. Voor de zomer 2025 worden de leeractiviteiten, docenthandleidingen en eerste training sessies aangeboden via de Teaching & Learning Collection.
Na oplevering van de werkvormen worden in de laatste fase van het project de (leer)opbrengst van de andere ontwikkelde werkvormen onderzocht. Zodra de resultaten hiervan bekend zijn zullen deze via deze pagina worden gedeeld.