Write your own Op-Ed, opiniërend schrijven
Opiniërend schrijven is voor veel masterstudenten een relevante vaardigheid. Dit pilot project zal dienen voor het geven van een goede instructie aan studenten voor het schrijven van een opiniebijdrage en deze vaardigheid in de leerdoelen te integreren.
Doel
Het doel van het pilot project is de studenten een goede instructie te geven voor het schrijven van een opiniebijdrage en deze vaardigheid in de leerdoelen te integreren.
Methode
Aan de hand van de instructie en gebruikmakend van de dan aanwezige kennis krijgen de studenten in het tweede deel van de cursus de opdracht een opiniebijdrage te concipiëren. De thema’s die in de eerste helft van de cursus USEMPEP Public Economics and Policy aan de orde komen zijn: Public goods (week 1), Externalities (week 2), Asymmetric information (week 3) en Inequality and Poverty (week 4). Gedurende deze weken bediscussiëren de studenten ook elke week een of meerdere opiniebijdragen die gerelateerd zijn aan het thema van die week. Een goed voorbeeld is de column van Martin Wolf in de Financial Times 24-1-2012 getiteld World’s hunger for public goods. De opiniebijdragen uit kranten en tijdschriften is de voornaamste invulling van de zogenoemde Real World Perspective ambitie van U.S.E. in dit vak.
Resultaten
Om dit project te laten slagen is het allereerst nodig een instructie te schrijven, of aan te passen dan wel te actualiseren als zo een instructie al voorhanden is. Deze instructie bevat een aantal handvaten waaraan een goede Op-Ed idealiter dient te voldoen (zie bijv. How to Write an Op-Ed). Daarnaast is het nodig de assessment criteria te formuleren (de zogenaamde rubric), zodat studenten weten op basis van welke criteria de opdracht beoordeeld zal worden. Hierbij is O&T ondersteuning gewenst.
Dit project kan in de maanden mei en juni 2022 worden voorbereid, zodat het direct gebruikt kan worden in periode 1 van het academisch jaar 2022-23. Aan het eind van de cursus (dus najaar 2022) worden de instructie, rubric en beoogde leerdoelen in samenspraak met O&T geëvalueerd (beoogde inzet O&T uren 20 uur in 2021-2022). Na succesvolle afronding, implementatie en evaluatie van het pilot project worden de resultaten en materialen uit het project beschikbaar gesteld voor andere cursussen.
Mogelijk kan ook worden samengewerkt met USBO, in het bijzonder het vak USG5010 Bestuur en Beleid, waarin ook aandacht wordt besteed aan opiniërend schrijven. Na succesvolle afronding, implementatie en evaluatie van het pilot project worden de resultaten en materialen uit het project beschikbaar gesteld voor andere cursussen (bijvoorbeeld middels een korte manual en/of een blog op de TAUU website). Voor dit deel in 2022-2023 is 25 uur ondersteuning beoogd vanuit O&T.
Lees verder
Educatieve Middelen Pool (voor UU) – Onderwijsadvies & Training – Universiteit Utrecht
Instruction and evaluation form assignment PEP[7023]