Frans als 21st century skill

15 March 2023

Frans als 21st century skill

Pojectmatig leren, student-led learning en het juiste gebruik van technologie in zowel fysieke als virtuele onderwijsruimten nodigen uit tot een onderwijsvernieuwing voor de opleiding Frans die zich richt op nieuwe vormen van leren. Het project ‘Frans als 21st century skill’ heeft als doel om studenten te stimuleren om 21e-eeuwse vaardigheden als samenwerken, creativiteit, kritisch denken en cultural transfer te ontwikkelen in het taalverwervingsonderwijs van de opleiding Frans.

Om de opleiding Frans toekomstbestendig te maken en om studenten competenties te laten ontwikkelen die passen bij modern, 21e-eeuws onderwijs, zijn herzieningen nodig. Het taalverwervingsonderwijs, dat in totaal 22,5 ECTS bedraagt, wordt op dit moment traditioneel vormgegeven. Het onderwijs zou interactiever kunnen zijn, studenten kunnen meer eigenaar van hun leerproces zijn en kunnen beter worden uitgedaagd om direct aan de slag te gaan met hun verworven kennis. Daarnaast is de toetsing klassiek en sluit deze niet aan bij de behoeften van de individuele student. Om dit te veranderen, wil de opleiding in het taalvaardigheidsonderwijs meer gaan inzetten op de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden als communiceren, creatief denken en schrijven, kritisch reflecteren, samenwerken en sociale en interculturele vaardigheden, dit alles vanuit de academische inhoud.

Om deze onderwijsvernieuwing te realiseren wordt een interactieve elektronische leeromgeving ingericht waarin studenten en docenten gezamenlijk op een laagdrempelige manier kunnen werken aan allerhande mondelinge opdrachten (filmpjes, podcasts) en schrijfopdrachten (blogteksten). De elektronische leeromgeving die de projectleiders voor ogen hebben, functioneert als digitaal platform parallel aan de interactieve werkcolleges van taalvaardigheid.
Daarnaast willen de projectleiders met de onderwijskundig adviseurs toetsvormen ontwikkelen op basis van performance assessment (inhoudelijke en procesmatige onderwijsadvies-inzet), oftewel het beoordelen van vaardigheden en competenties die tot uiting komen in (groeps)opdrachten, presentaties, etc. Tot slot willen de projectleiders met de onderwijskundig adviseurs een portfolio voor self assessment ontwikkelen (inhoudelijke en procesmatige onderwijsadvies-inzet).
  • Mei-juli 2022, voorbereidende fase: Opstellen definitief werkplan, aanleveren informatie.
  • September-december 2022, adviserende fase: elektronische leeromgeving uitwerken, handreiking voor performance assessment af en portfolio voor self-assessment uitgewerkt.
  • Januari-maart 2023, uitvoerende fase (cursusontwerp): Opzet cursus Taalverwerving 3 af.
  • April-juni 2023, uitvoerende fase (pilot). Eerste resultaten van performance assessment, self-assessment en evaluaties van de pilot.
  • Juni-juli 2023, evaluerende fase: Evaluatierapport van de pilot; Vervolgaanvraag/ verlengingsaanvraag voor EMP.

Dit project heeft voor studenten drie belangrijke leeropbrengsten, die in verband staan met de verschillende deelonderwerpen van het project:

1. Door effectieve inzet van de online leeromgeving in combinatie met de interactieve werkcolleges kan het leerrendement van het taalverwervingsonderwijs worden verhoogd;
  2. De studenten ontwikkelen doelgericht verschillende competenties op het kruisvlak van taalvaardigheid en academische inhoud en;
  3. Het portfolio voor self-assessment biedt de studenten de mogelijkheid om te werken aan specifieke taalvaardigheidsproblemen om eigenaar te worden van hun eigen leerproces.

Middels de voorgestelde onderwijsvernieuwing hebben UU studenten ook een handvat voor bij de selectieprocedures van UU-masterprogramma’s: met concrete voorbeelden van hun ontwikkeling in de bachelorfase en reflectie op competenties kunnen de studenten zich goed voorbereiden op de selectieprocedure voor competentie-georiërenteerde masters aan de UU

Concrete eindproducten:

1. Een interactieve elektronische leeromgeving voor het uploaden en bewerken van documenten, filmpjes en podcasts, met daarnaast de mogelijkheid voor het geven van feedback van docenten.
  2. Een handreiking voor performance assessment voor het taalvaardigheidsonderwijs van de opleiding Frans;
  3. Een portfolio voor self assessment voor het taalvaardigheidsonderwijs van de opleiding Frans;
  4. Een basis voor een toekomstige blog van de opleiding Franse taal en cultuur dankzij de producten die door studenten worden gemaakt. Ook kan deze blog gebruikt worden voor Frans op middelbare scholen.