Onderwijs met Professionals
Het innovatieproject heeft een breed toepasbaar, evidence informed ontwerp van onderwijs aan professionals ontwikkeld. Onderwijsvernieuwing vindt plaats in een learning community van docenten en maatschappelijke partners en ontstijgt de reguliere evaluatie- en verbetercyclus van onderwijs. De cursussen die in het project zijn ontwikkeld, verbinden maatwerk in onderwijs voor professionele doelgroepen met bestaand opleidingsaanbod van de UU. Het project creëert een nieuw platform voor intercollegiale uitwisseling ten behoeve van onderwijs met professionals.
De ervaring binnen de UU met het organiseren van onderwijs aan professionele doelgroepen (OvP) strekt zich uit van het aanbieden van kortlopend aanbod zoals Summer school cursussen, opdrachtonderwijs en in company trajecten, via langer durend kwalificatie- of bijscholingsonderwijs voor specifieke beroepsgroepen, tot volledig geaccrediteerde masterprogramma’s voor professionals. Dit project draagt bij aan het realiseren van de ambities uit het Werkplan OvP (CvB, april 2020) en de strategische agenda maatschappelijke impact van de Faculteit REBO door wetenschappelijk onderwijs voor professionals te ontwikkelen in samenspraak met maatschappelijke partners, beroepsorganisaties en alumni. Door gezamenlijke onderwijsontwikkeling en het delen van opbrengsten wordt docentprofessionalisering gestimuleerd. Het versterkt maatschappelijke betrokkenheid en vorming in en rond onderwijs en draagt bij aan het creëren van een sterke OvP community binnen de UU. Onderwijs voor professionals is gericht op specifieke beroepsgroepen en sectoren en kenmerkt zich door een focus op vraagstukken uit het werkveld. Dit stelt specifieke eisen aan didactiek, maatwerk en kwaliteitszorg. Het innovatieproject brengt deze eisen in kaart, stemt af en werkt op verschillende manieren samen met maatschappelijke partners, ontwerpt concrete oplossingen op cursusniveau en maakt deze beschikbaar voor de UU docentgemeenschap. In het project identificeren wij interfacultair toepasbare ontwerpprincipes voor onderwijs aan doelgroepen van professionals dat is toegesneden op de praktijk van professionele werkvelden en voldoet aan universitaire kwaliteitseisen. Wij experimenteren met en leren van het aanbieden van maatwerkoplossingen in afstemming en in samenwerking met maatschappelijke partners. De cursussen die in het project zijn ontwikkeld zijn hybride en bestaan uit diverse combinaties van ontmoetingsonderwijs, virtual classrooms en small personalized online courses (SPOCs). De consortiumleden bepreken de ervaring die zij tijdens het project opdoen met het maken van concreet cursusaanbod in de learning community die wordt ingericht. Hiervoor werden regelmatige projectbijeenkomsten ingericht die onderwijskundig worden ondersteund door de afdeling Onderwijsadvies en -Training (UU). Er ontstaat een nieuw platform voor peer-to-peer feedback en intervisie rondom concrete vraagstukken van onderwijsontwikkeling met professionals – en daarmee wordt de balans tussen maatwerk en breder inzetbare oplossingen gevonden. Het project heeft tot doel tot een gedegen doorontwikkeling te komen van onderwijs voor professionals met de nadruk op co-creatie met het maatschappelijk werkveld. Door flexibele componenten te ontwikkelen kunnen de toepassingsgebieden en maatwerkopties vergroot/verbeterd worden. Daarmee maximaliseren we ook de inzet van onze experts in het onderwijs voor professionals, een noodzaak voor de sterk opkomende werkvelden Applied Data Science en Artificial Intelligence. Tijdens het project zijn door 12 projectleden een aantal concrete OvP cursussen ontwikkeld. De cursussen worden beschreven in een boek dat dient als eindverslag bij het project (1). Een voorbeeld van deze cursussen is de cursus “Artificial Intelligence for Managers” ontwikkeld door de Rijksoverheid (hoofdstuk 11 van (1)). Onderwijsontwikkeling werd zowel vraag- als aanbodgericht opgezet – in lijn met het onderscheid in twee werkpakketten zoals dat in de aanvraag werd gemaakt. De consortiumleden hebben hun ervaringen met de ontwikkeling van onderwijs met professionals besproken tijdens de projectbijeenkomsten. In het project werd op deze manier een learning community rondom ontwikkelvragen van OvP en co-creatie gevormd. Mede door dit project wordt door de UU Taskforce Data Science and AI gedacht aan het zetten van een Onderwijs voor Professionals Center, dat het ontwikkelen van onderwijs en het verwerven van opdrachten moet vergemakkelijken. De projectbijeenkomsten werden onderwijskundig ondersteund door de afdeling Onderwijsadvies en -Training (UU). Dit heeft ook geleid tot een conceptuele bijdrage in het als eindverslag dienende boek (1) bij het project. Door middel van dit verslag worden projectoverstijgende inzichten beschikbaar gemaakt voor de bredere UU docentgemeenschap. Achtergrond
Projectbeschrijving
Doel
Resultaten
Verder lezen