Leven lang leren
In dit project wordt onderzocht hoe het modulariseren en flexibiliseren van opleidingen kan bijdragen aan het bieden van onderwijs voor werkenden. Ook wordt gewerkt aan professionalisering van docenten die dergelijk onderwijs gaan verzorgen.
Achtergrond
Nederland verkeert internationaal gezien in de achterhoede als het gaat om leven-lang-leren door professionals. Terwijl het belang ervan alleen maar toeneemt met het snel veranderen van de arbeidsmarkt. In dit project wordt onderzocht hoe het modulariseren en flexibiliseren van opleidingen kan bijdragen aan het bieden van onderwijs voor werkenden.
Projectbeschrijving & doelen
Het project wordt in eerste instantie uitgevoerd bij de Graduate School of Teaching waar een post-graduate variant van de lerarenopleidingen wordt ontwikkeld. Daarnaast richt het project zich op de modularisering en flexibilisering bij de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen en in de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschappen (USBO). Administratieve, juridische en bedrijfsmatige knelpunten worden in kaart gebracht en opgelost. Ook wordt gewerkt aan professionalisering van docenten die dergelijk onderwijs gaan verzorgen.
Resultaten
Het project heeft de volgende voorlopige resultaten opgeleverd:
- De partners hebben samen een visiedocument geschreven wat verschenen is in THeMA (Zuiker et al., 2018).
- USBO heeft het eerste jaar van de executive master ‘Management van Publieke Vraagstukken’ ontwikkeld en uitgevoerd in een flexibele en modulaire vorm. Zij zijn gestart met de ontwikkeling en uitvoering van het tweede jaar. In het eerste jaar is naar voren gekomen dat deelnemers zich inschrijven voor de hele master maar ook voor losse modules: die opzet is geslaagd. Inhoudelijk zorgt dit voor een uitdaging om de groep, waarvan sommige deelnemers de hele master volgen en anderen in- en uitstromen, een community te laten vormen. Ook het aanbrengen van een inhoudelijk opbouw in de master voor hen die de hele master volgen moet aansluiten bij die deelnemers die slecht een enkele module willen volgen. Bij de docenten doet dit een beroep op hun flexibiliteit en expertise om te kunnen differentiëren. Het feit dat een coördinator bij alle modules aanwezig is, draagt bij aan continuïteit.
- De Graduate School of Teaching ontwikkelt een nieuw curriculum, dat zal bestaan uit een educatieve minor/module (30 EC) en een eerstegraads module (30 EC) die los van elkaar gevolgd kunnen worden. De educatieve minor/module leidt tot een tweedegraads bevoegdheid, de eerstegraads module kan makkelijker in combinatie met een baan worden doorlopen en leidt tot een (tweede) mastergraad en een eerstegraadsbevoegdheid.
- Klinische gezondheidswetenschappen ontwikkelt een curriculum voor een internationale voltijdmaster waarin modules flexibel worden aangeboden. Daarnaast is er een pilot gedraaid met de nieuw ontwikkelde cursus ‘Kwaliteit van zorg’.
- Er is een module ‘Didactiek voor Post-initieel Onderwijs’ ontwikkeld. De module biedt docenten een gedegen kennisbasis en helpt om hun praktisch docentvaardigheden verder te ontwikkelen. (Module is in deze vorm niet meer beschikbaar. Kijk hier voor het totale aanbod voor onderwijs voor professionals.)
Lees ook:
- USO-project Sturen op afstand
- Publicatie in THeMA: Een leven lang leren vraagt om flexibiliteit, door Hanna ten Berge en Ineke Lam
Referenties
- Zuiker, I., Lam, J. I., Adriaanse, P. J. G., Bakker, W. E., Kluijtmans, M., & van Tartwijk, J. W. F. (2018). Levenslang Leren: Uitgangspunten voor postacademisch onderwijs. THeMA: Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 25(1), 36-40.