UniCity: Learning Science in Society
Dit USO consolidatie project komt voort uit een Comenius Leadership aanvraag met als doel “to push the engagement approach of our university towards an open, mutual and durable relationship with wider public in society, something the UU aspires, but currently misses. To realize this we establish, together with UU alumni and students, a transdisciplinary city-based program called UniCity, consisting of long term science projects conducted with diverse citizens and local communities. The program creates a place where university meets city, and where students find unicity and collective contribution to everyday city life, considering what happens and what matters. Science projects are to result in physically marked digital presentations throughout the city, showing collective and updatable scientific findings. Working principles are being formulated into an educative and public model of engagement to be shared with other higher education institutions.” Inmiddels is UniCity als extra-curriculair onderwijs ontwikkeld en gepositioneerd binnen het Honours College. Het doel van dit project is toegankelijk onderwijs voor studenten van alle richtingen waarin zij, ook binnen hun bestaande opleidingen, de kans krijgen om maatschappelijk geëngageerd interdisciplinair onderzoek te doen samen met stadsbewoners en lokale gemeenschappen.
Aanleiding
Vanuit de proeftuinfase van UniCity is met behulp van de Comenius Leadership aanvraag tot een onderwijsontwerp gekomen dat bestaat uit een methodiek voor maatschappelijk en ervaringsonderzoek dat drie verschillende publieke fasen kent (i.e. prescenery, scenery en generative science) met een mixed-method benadering (etnografie t/m data science) om het stadse leven te onderzoeken. Het onderzoek in de stad vraagt om een nadrukkelijk ethisch bewustwording en agenda en volgt een speciaal daartoe goedgekeurd protocol van participerend onderzoek.
Projectbeschrijving
Voor het consolideren van UniCity is van belang voor het realiseren van een blijvende en toegankelijke vorm van innovatie binnen de universiteit voor alle studenten op masterniveau. Dit betekent een noodzakelijke doorontwikkeling van extra-curriculair onderwijs naar curriculair onderwijs als een programma/track voor studenten van verschillende faculteiten en disciplinaire richtingen dat zij, ook als onderdeel van hun bestaande opleidingen, kunnen volgen. We onderzoeken diverse scenario’s en mogelijke combinaties van curriculaire inbedding waarin recht gedaan kan worden aan de aard van de innovatie (toegankelijk, transdisciplinair, en duurzame verbinding met stad):
- UniCity als UU-breed keuzeprogramma voor alle masterstudenten en programma’s en/of
- UniCity als programma/track met vaste inbedding binnen bestaande (research) master-programma’s (met evt. penvoerderschap en joint degrees), en/of
- UniCity als interfacultair programma voor master stage/onderzoek t.b.v. studenten met nadrukkelijk maatschappelijk-wetenschappelijke oriëntatie.
Doel
Het doel van dit project is toegankelijk onderwijs voor studenten van alle richtingen waarin zij, ook binnen hun bestaande opleidingen, de kans krijgen om maatschappelijk geëngageerd interdisciplinair onderzoek te doen samen met stadsbewoners en lokale gemeenschappen. Het programma is gericht op ervaringsleren en maatschappij-sensitief onderzoek door het versterken van sensitiviteit voor verschillende posities en perspectieven van mensen in de samenleving en duurzaam engagement van studenten, docenten en onderzoekers van de UU met de stad Utrecht en urgente thema’s die daar spelen. UniCity beoogt een nieuwe vorm van onderwijs en wetenschap, gebaseerd op een filosofie van voortdurende afstemming op (lokaal) maatschappelijk-historische ontwikkelingen zoals deze zich in alledaagse levens manifesteren (d.w.z. ontologisch synchroniseren – Akkerman, Bakker, Penuel, 2021).
Beoogde resultaten
- Een curriculair ingebed en zichtbaar programma/track op (research)masterniveau van 30 ECTS bestaande uit (a) een stadsproject van 15 EC; en (b) drie apart te volgen master-modulen wetenschapsfilosofie/ethiek/communicatie van elk 5 EC.
- Een wervingsplan t.b.v. voorlichting en informatie binnen de UU én binnen de stad met als onderdelen: naamgeving programma, onderzoek naar en onderbouwing van verwachte instroom, opstellen van studiekiezer-gerichte omschrijving van het programma, maken website teksten en videomateriaal.