Overlap en uitdaging in het interdisciplinair onderwijs

12 June 2024

Overlap en uitdaging in het interdisciplinair onderwijs

Het Copernicus Instituut biedt interdisciplinaire onderwijsprogramma’s aan om studenten een brede kennisbasis te bieden en hen te helpen bij het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden en samenwerkingsvermogen voor het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Echter, uit NSE-scores en jaarevaluaties blijkt dat studenten zich niet voldoende uitgedaagd voelen. Hoewel individuele cursusevaluaties aangeven dat de werkdruk niet laag is, zijn de precieze oorzaken van dit probleem nog niet duidelijk.

Het Copernicus Instituut heeft ruime ervaring met het aanbieden van interdisciplinaire onderwijsprogramma’s. Deze opleidingen bieden een brede
kennisbasis, waarbij studenten een probleemoplossend en aanpassingsvermogen ontwikkelen, en leren samenwerken aan het vinden van nieuwe combinaties die bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Tegelijkertijd lopen deze programma’s ook tegen problemen aan. Zo blijkt uit  NSE-scores en jaarevaluaties dat de studenten binnen deze opleidingen zich niet ‘maximaal uitgedaagd voelen’. Evaluaties van individuele cursussen laten juist zien dat de ervaren werkdruk van studenten niet per se laag is. Vanwege dit diffuse beeld willen we beter zicht krijgen op de ervaren problematiek, de oorzaken daarvan en op zoek gaan naar mogelijke oplossingen. Op basis van gesprekken die we voeren en eerdere exploraties (onder andere de CEUT-projecten van Hens Runhaar en Wouter Boon, en een eerder EMP-project over intensivering van eerstejaarscursussen o.l.v. Jacco Farla), hebben we ideeën over waar deze problematiek van het zich niet uitgedaagd voelen vandaan komt. Zo speelt de brede instroom in eerstejaarsvakken, en voor de bachelors de herhalingen en overlap in tweede- en derdejaarsvakken wellicht een rol.  Desalniettemin weten we nog niet zeker wat de precieze oorzaken van het probleem zijn.

Doel

Het inzicht in dit probleem te vergroten en interventiemogelijkheden te ontwikkelen, gericht op de interdisciplinaire bachelor- en masteropleidingen van het instituut waar dit probleem zich voordoet.

Concreet vragen we een EMP-adviseur om een review te maken van de literatuur over uitdagend onderwijs, een overzicht te maken van de drie curricula, om vervolgens met een vragenlijst programmaleiders, studenten en docenten te interviewen. Uit deze uitvraag volgt een lijst van sterktes en zwaktes, en mogelijkheden ter verbetering. Deze lijst vormt de input voor een focusgroep met docenten uit de curricula waar de bevindingen worden gevalideerd en concreet worden gemaakt voor de vakken van de aanwezige docenten. De EMP-adviseur wordt begeleid door een begeleidingsteam (zie hierboven) die geregeld samenkomt om tussentijdse resultaten te bespreken en mee te denken over onderdelen van het project (vragenlijst, duiding resultaten, opzet focusgroep, etc.).

Het project sluit aan bij de ambitie in het strategisch plan om te investeren in het op niveau aanbieden van disciplinaire en interdisciplinaire vakken, waar vragen omtrent uitdaging een rol spelen. Het plan geeft voorts aan dat, om de kwaliteit van de vakken te verhogen, het noodzakelijk is dat er geïnvesteerd wordt in passende kennis en vaardigheden van docenten. Dit project moet dus ook concrete handreikingen geven aan docenten, en in de focusgroep aan het einde
werken de docenten aan het in de praktijk brengen van de geleerde lessen in de opzet van hun vakken.