Onderwijskundige ondersteuning nieuwe geneeskundecurriculum

07 June 2024

Educational project

Onderwijskundige ondersteuning nieuwe geneeskundecurriculum

De curriculumherzieningscommissie geneeskunde heeft een nieuw raamwerk en een blauwdruk voor de bachelor en de masteropleiding ontwikkeld. Het nieuwe curriculum is in lijn met de visie van de nieuwe Utrechtse School. Het plan is dat de implementatie van het curriculum start in september 2025 met bachelor en masterjaar 1. Het komend jaar staat in het teken van onderwijsontwikkeling. Er worden voor de bachelor en de master meerdere onderwijsontwikkelteams samengesteld. Deze teams gaan vanuit de visie en uitgangspunten van het nieuwe curriculum onderwijs ontwikkelen. Het nieuwe curriculum draagt in vele opzichten bij aan de strategie Connecting Worlds en de Nieuwe Utrechtse School. Door een herziening van zowel de bachelor als de masteropleiding gaan we basisartsen opleiden die toegerust zijn voor de complexe uitdagingen in de gezondheidszorg en de maatschappij. De principes van de Nieuwe Utrechtse School vormen de basis van het nieuwe curriculum.

Achtergrond

De geneeskunde opleiding wordt grondig herzien; zowel de bachelor- als masteropleiding krijgen een nieuw curriculum. Niet alleen de opbouw van het onderwijs is aangepast, er zijn ook nieuwe onderwijskundige uitgangspunten geformuleerd, in lijn met de Nieuwe Utrechtse School. Zo ligt er meer nadruk op interprofessioneel en interdisciplinair opleiden en op het ontwikkelen van adaptieve expertise.

Om het nieuwe geneeskunde curriculum in september 2025 te implementeren moet er het komend jaar veel onderwijs ontwikkeld worden. Het plan is om voor elk blok en substantieel onderwijsonderdeel van de bachelor en de master een onderwijsontwikkelteam samen te stellen, naar verwachting 30 teams in totaal. Een onderwijsontwikkelteam bestaat uit personen met vakinhoudelijke expertise, en vertegenwoordigers van studenten en patiënten. Daarnaast zal onderwijskundige input nodig zijn om het onderwijs in lijn met de opgestelde uitgangspunten te ontwikkelen.

Naast dat er in elk van de teams onderwijskundige expertise gewenst is, zal er ook horizontale en verticale afstemming nodig zijn tussen de verschillende ontwikkelteams om een coherent curriculum te ontwikkelen in lijn met de uitgangspunten, en is er docentprofessionalisering nodig op elementen uit de onderwijs- en toetsvisie.

Projectomschrijving & doelen

Een onderwijskundige van het onderwijscentrum is onderdeel van het projectteam van de currriculumherziening. Zij ontwikkelt de opdrachten voor de ontwikkelteams en begeleidt de teams bij het ontwikkelen van het onderwijs. Er worden naar schatting 30 ontwikkelteams ingesteld. Daarnaast is het van belang dat er afstemming is tussen de ontwikkelteams binnen een jaar en tussen de verschillende jaren van de bachelor en de master. Er worden 6-8 bijeenkomsten georganiseerd waarin vertegenwoordigers van de ontwikkelteams uit de verschillende jaren bijeenkomen om horizontaal en verticaal af te stemmen. Verder zullen er bijeenkomsten georganiseerd worden waarin docenten geschoold worden in verschillende elementen uit de onderwijs- en toetsvisie, ter ondersteuning van de onderwijsontwikkeling. Tot slot zullen er goede voorbeelden binnen het huidige curriculum of uit de ontwikkelteams geïdentificeerd worden om met elkaar te delen.

Disseminatie

Alle kennis en expertise die gedurende dit project wordt gegenereerd zal gedeeld en ingezet worden voor de ontwikkeling van de rest van het curriculum (in sept 27 start het laatste jaar van de implementatie, bachelor en masterjaar 3).

Resultaten

Door extra onderwijskundige expertise in te zetten bij de onderwijsontwikkeling van het nieuwe curriculum verwachten wij:

  1. Een curriculum te ontwikkelen dat niet alleen tussen de blokken maar ook tussen de jaren goed is afgestemd qua werkvormen en onderwijskundige uitgangspunten.
  2. Docentprofessionalisering te ondersteunen op verschillende elementen uit de onderwijs- en toetsvisie
  3. Goede voorbeelden te identificeren in het huidige curriculum en die te delen met de ontwikkelteams ter inspiratie.
Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!