Herontwerpen van een cursus praktijkgericht onderzoek voor leraren
De cursus die ontworpen wordt heeft als belangrijkste doelstelling dat studenten en ervaren leraren leren om kleinschalig praktijkgericht onderzoek vorm te geven, te verantwoorden, en in te bedden in hun eigen schoolpraktijk en hierbij te leren van en met elkaar.
Achtergrond
Recent onderzoek heeft aangetoond dat een onderzoekende houding en praktische onderzoeksvaardigheden bij leraren in het voortgezet onderwijs kan bijdragen aan de individuele professionele ontwikkeling van leraren en/of schoolontwikkeling. Factoren als een onderzoekende cultuur binnen de verschillende schoolteams en voldoende praktische onderzoeksvaardigheden van leraren dragen bij aan de mogelijkheid om onderzoek als middel in te zetten om prangende vraagstukken waar een leraar of de school mee te maken heeft kritisch te analyseren en op te lossen cq. te verbeteren en past binnen de landelijke ontwikkeling van meer evidence-informed werken in scholen (zie o.a. ontwikkelagenda Lerend onderwijs voor een lerend Nederland samengesteld door PO-raad/VO-raad/MBO raad/Vereniging Hogescholen/VSNU). Meer evidence-informed werken in scholen is niet enkel een kwestie van het beschikbaar en toegankelijk maken van kennis uit onderzoek, maar vergt ook een onderzoekende cultuur in scholen waar docentonderzoekers in co-constructie tussen hun eigen context- en praktijkkennis en wetenschappelijk onderzoek nieuwe inzichten, ontwerpen of kennis kunnen creëren. Vanuit de landelijke ontwikkeling Samen Opleiden in de School ontstaat eveneens de behoefte bij scholen en leraren om zichzelf meer te professionaliseren op het begeleiden van leraren-in-opleiding die onderzoek doen op hun stageschool. Het kan daarbij nuttig zijn dat ervaren leraren zelf ook meer praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden beheersen voor het kunnen begeleiden van leraren-in-opleiding.
Projectomschrijving
Het bij elkaar brengen van ervaren professionals met studenten kan zorgen voor een wederzijds leerproces tussen ervaren professionals (met veel expertise van ‘alledaagse’ praktijk en vraagstukken die daar leven) en studenten (met veel expertise van de wetenschappelijke richtlijnen voor het doen van onderzoek), vergelijkbaar met andere Community-Engaged-Learning onderwijspraktijken, zoals Tic-to-Tic, waar de UU en FSW al veel expertise in heeft ontwikkeld. De uitdaging voor het ontwikkeltraject zit in het ontwerpen van een cursus die zowel voor reguliere studenten binnen een certificeringsprogramma (hier: de lerarenopleiding voor eerstegraads bevoegdheid) als voor ervaren professionals met veel behoefte aan maatwerk en praktisch toepasbare vaardigheden passend is. Het streven is naar een cursusaanbod waarin een wederzijds leerproces tussen ervaren professionals en studenten wordt gerealiseerd.
Doel
Het doel is om de bestaande cursus Kleinschalig onderzoek in de School die binnen de GST wordt aangeboden, te herontwerpen tot een cursus waarin studenten (hier: leraren-in-opleiding) samen met ervaren leraren in de school de cursus volgen.
Beoogde resultaten
- Aangepast en aantrekkelijk cursusaanbod voor zowel studenten als ervaren leraren; we streven naar het vormgeven van een gemeenschappelijke onderzoekscommunity
- Partnerscholen weten GST te vinden voor professionaliseringsaanbod op onderzoeksvaardigheden voor ervaren leraren
- Minimaal vijf ervaren professionals die het onderzoekstraject hebben doorlopen
- Aanbod voor OvP ontwikkelen en structureel aanbieden
- Praktijkgericht artikel schrijven over het proces van co-creatie met studenten en ervaren professionals en de meerwaarde ervan voor de verschillende doelgroepen (zie ook punt 1 disseminatie)