Geen interdisciplinaire bruggenbouwer zonder vaardigheden: een train-de-trainer project
In onze interdisciplinaire masteropleidingen (Youth Development & Social Change (YDSC) en Social Challenges, Policies and Interventions (SCPI)) willen we professionals opleiden die bruggen kunnen bouwen tussen verschillende wetenschappelijke disciplines en tussen onderzoek en praktijk. Om dit te bewerkstelligen is het cruciaal om studenten verschillende vaardigheden aan te leren. We willen deze vaardigheden daarom een centraal onderdeel laten uitmaken van ons curriculum.
Achtergrond
Uitgaande van het interdisciplinaire onderwijsmodel van boundary crossing is gekozen voor de volgende typen trainingen die geoefend worden in de verschillende onderwijsonderdelen. Om voldoende zicht te krijgen op hun eigen disciplinaire achtergrond en die van de ander (identificatiefase van boundary crossing), moeten studenten beschikken over sterke communicatieve vaardigheden, zoals goed kunnen luisteren, doorvragen en samenvatten en het geven en ontvangen van
opbouwende feedback. Om een afstemming mogelijk te maken tussen deze verschillende disciplinaire achtergronden (coördinatiefase van boundary crossing), hebben studenten vaardigheden nodig die hen helpen bij het uitwisselen en vergelijken van disciplinaire perspectieven tijdens het samenwerken in teams aan maatschappelijke opdrachten (reflectiefase boundary crossing). Dit alles is erop gericht om bij te kunnen dragen aan een transformatie van de praktijken waarin zij na hun opleiding werkzaam zullen zijn (transformatiefase van boundary crossing).
Projectomschrijving
Om de drie hierbovenstaande type trainingen in samenwerking met medewerkers van Onderwijs, Advies en Training (O&T) uit te voeren, te integreren in het onderwijs en te evalueren, vragen wij deze USO aan. Uitgangspunt hierbij is dat een kerngroep van docenten deze trainingen uiteindelijk zelf uit gaan voeren (train-de-trainer). Om hen hierop voor te bereiden, stellen we het volgende voor:
A. Trainingen worden in september 2023 gegeven door 2 skills trainers van Onderwijsadvies & Training (O&T). Docenten bereiden zich goed voor op basis van powerpoints en draaiboeken en observeren gericht tijdens de workshop(s).
B. Trainingen worden door docenten en skills trainers samen geëvalueerd en er wordt met docenten gekeken wat nodig is om de training zelf te kunnen gaan geven in het collegejaar 2024-2025. Er wordt instructie gegeven waar nodig, samen geoefend en feedback uitgewisseld.
C. In 2024-2025 voeren de docenten de trainingen zelfstandig maar onder begeleiding van skills trainers uit. Er wordt samen voorbereid, skills trainers observeren en evalueren na afloop met docenten hoe het is gegaan.
In het jaar 2025-2026 zijn docenten zelf in staat om de trainingen te geven, maar kunnen ze coaching aanvragen vanuit O&T. Er wordt gewerkt met een duidelijke ‘paper trail’ van powerpoints en draaiboeken in het kader van duurzame verankering in het curriculum. De docenten die zijn getraind, kunnen intern binnen de masteropleidingen weer andere docenten opleiden tot ‘skills trainers’ op het gebied van communicatie, feedback en samenwerking.
Doel
In dit project staat centraal dat docenten uiteindelijk zelf in staat zijn om verschillende relevante trainingen te verzorgen en deze te verankeren in het onderwijs.
Resultaten
Deze USO beoogt de onderwijskwaliteiten van docenten die participeren in het ISW onderwijs te versterken, met name wanneer het gaat om het trainen van interdisciplinaire vaardigheden van studenten. Hiermee dragen zij bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Studenten zijn hiermee beter voorbereid op hun toekomstige rol als interdisciplinaire bruggenbouwers: een type professional waaraan veel behoefte is gezien de veelheid aan complexe maatschappelijke vraagstukken waarmee we in de huidige maatschappij te maken hebben.