Duurzame wetenschapper; hoe word je dat?

15 July 2024

Duurzame wetenschapper; hoe word je dat?

Er bestaat groot draagvlak onder studenten en wetenschappers om (bio)medisch onderzoek te verduurzamen. Echter is dit thema momenteel nog onvoldoende geïntegreerd in bachelor- en masteronderwijs. Voor implementatie van de UMCU-brede visie ‘duurzaamheid in onderwijs’ binnen de faculteit geneeskunde is onderwijsinnovatie een essentiële component.

De milieu impact van – name laboratorium-gerelateerd – wetenschappelijk onderzoek is groot en wordt onder andere veroorzaakt door plastic afval, energieverbruik, middelengebruik, IT en dataopslag en reisgedrag. Studenten en wetenschappers worden zich steeds meer van bewust van de schadelijke ecologische effecten en willen duurzamer handelen, maar krijgen momenteel onvoldoende kennis en vaardigheden aangereikt tijdens hun studie.

Het kader ‘bewust en duurzaam wetenschappelijk onderzoek’ bevat:

• E-module 1 – Duurzaam werken op het laboratorium. Visueel en interactief; vergroten van kennis over de ecologische impact van wetenschappelijk onderzoek en op welke vlakken en op welke manier wetenschappelijk onderzoek te verduurzamen is.
  • E-module 2 – Vanuit de planetary health gedachte worden de studenten op een visuele en interactieve manier geleerd om (1) te reflecteren op hun rol als wetenschapper door de juiste vragen te stellen, (2) zich bewust te worden van zowel de maatschappelijke als wetenschappelijke impact van hun onderzoek (3) en hoe ze hier als professional invloed op uit kunnen oefenen (bijvoorbeeld door projectkeuze, participatie in green teams, etc.)
  • E-module 1 & 2 – gekoppelde onderwijselemtenten (e.g. evaluatiemoment, vragenlijst, opdracht): deze elementen zullen initieel worden ontwikkeld voor BMW en BMS en waar nodig op maat gemaakt worden voor de andere studies.

Doel

Ontwikkeling van het kader ‘bewust en duurzaam wetenschappelijk onderzoek’ bestaande uit 2 e-modules met daaraan gekoppelde onderwijselementen voor kennis toepassing tijdens (laboratorium) onderzoek en reflectie hierop.

We verwachten dat de volgende resultaten worden bereikt:

• De student heeft meer kennis over de ecologische impact van wetenschappelijk onderzoek in het lab en op welke vlakken en op welke manier wetenschappelijk onderzoek te verduurzamen is.
  • De student ontwikkelt vaardigheden om de kennis toe te passen en wetenschappelijk onderzoek op een duurzamere manier uit te voeren.
  • De student leert reflecteren op zijn/haar/hen rol als onderzoeker en leert wetenschappelijke en ecologische impact van onderzoek afwegen. Tegelijkertijd leert de student nadenken over hoe de keuze in type onderzoek en project juist kan bijdragen aan het oplossen van ecologische problemen. Zo wordt de maatschappelijke en professionele verantwoordelijkheid van de student vergroot.