DiO: Dokter in Ontwikkeling
In nauwe samenwerking met studenten en docenten ontwierpen wij een prototype voor de onderwijsleerlijn Dokter in Ontwikkeling (DiO). DiO richt zich op het versterken van het persoonlijke deel van professionele identiteitsontwikkeling in de masterfase van de Geneeskunde opleiding
Achtergrond
Studenten exploreren hun persoonlijke identiteit door het aangaan van groepsopdrachten en individuele uitdagingen om vervolgens hun ervaringen verhalend met elkaar te delen. Wij verwachten dat (en willen in de praktijk toetsen of) dit bijdraagt aan meer mensgericht(e) onderwijs en zorg. De afdelingen Psychiatrie en Bioethics & Health Humanities ontwierpen het prototype voor dit onderwijs samen met social designer Deanne Spek waarbij docenten en studenten expliciet betrokken zijn in de ontwerpfase (co-design methodiek) zodat het ontwerp volledig aansluit bij behoeften en begrenzingen. Een eerste pilot werd in februari 2023 succesvol uitgevoerd en leidde tot aanbevelingen voor vervolgontwikkeling.
Projectomschrijving
Design thinking werd toegepast om –in samenwerking met de faculteit industrieel ontwerpen van de TU Delft- onderwijs te ontwerpen met het doel het persoonlijke deel van professionele identiteitsontwikkeling te versterken. Het prototype voor dit onderwijs ontwierpen we samen met de uiteindelijke gebruikers (docenten, studenten, onderwijskundige) en leidde tot een voorgestelde onderwijslijn voor de master geneeskunde. Kern van de onderwijslijn is het op creatieve en actieve manier exploreren van de persoonlijke identiteit.
Doel
Het doel van de huidige aanvraag is om het onderwijsontwerp in co-design met gebruikers en in afstemming met de contouren van het beoogde nieuwe curriculum van de opleiding Geneeskunde door te ontwikkelen tot implementeerbaar onderwijs voor de master Geneeskunde. Hierin wordt meegenomen hoe (groei in) persoonlijke identiteitsontwikkeling passend geëvalueerd kan worden.
Beoogde resultaten
Een eerste pilot leerde dat studenten en docenten het onderwijs als motiverend, belangrijk en aanvullend ervaren en dat het onderwijs ruimte biedt om met elkaar in gesprek te gaan over onderwerpen die niet vanzelf aan bod komen (twijfel over keuze; delen van teleurstellingen). Aanbevolen werd om de reflectiefase concreter af te sluiten door met studenten take-home messages te formuleren. We beogen DiO door te ontwikkelen in samenwerking met gebruikers en afgestemd op de ontwikkeling van het nieuwe curriculum van de opleiding Geneeskunde. Daarnaast willen we onderzoeken hoe (groei van) persoonlijke identiteitsontwikkeling geëvalueerd kan worden.