Curriculumherziening Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW)

31 May 2024

Educational project

Curriculumherziening Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW)

De veranderende wereld, de uitdagingen in het zorglandschap en de behoefte aan professionals die bijdragen aan innovatie van het vakgebied geven aanleiding tot herziening van het KGW-onderwijscurriculum. Dit project draagt bij aan een toekomstbestendig, efficiënt georganiseerd en financieel gezonde opleiding KGW.

Achtergrond

Binnen de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW) is gestart met een review van het curriculum, als eerste stap in het proces van een curriculum herziening (optimalisatie). De wens om het curriculum verder te ontwikkelen is gedreven vanuit:

  1. De veranderende wereld en het veranderende zorglandschap vragen om zorgprofessionals die kritisch en onderzoekend naar hun vakgebied kijken en de praktijk willen versterken met wetenschappelijke kennis en inzichten. Dit sluit aan bij de onderwijsvisie “De Nieuwe Utrechts School (“DNUS”) en de UMC-strategie “Connecting Worlds”.
  2. Input van docenten, studenten en werkveld, o.a. meer lucht in curriculum, meer samenhang en eenheid tussen onderdelen.
  3. De verbeterpunten uit de accreditatie van 2018, o.a. het formuleren van duidelijker visie op vakgebied, de kans om interdisciplinair en interprofessioneel samen te werken meer benutten, netwerk van preferred partners verbreden en werken aan zichtbaarheid van de opleiding intern & extern.

Dit alles geeft aanleiding tot een grondige review en SWOT-analyse (lopend) en daaruit voortvloeiende herziening van het gehele KGW-onderwijscurriculum en die drie masterprogramma’s Verplegingswetenschap, Fysiotherapiewetenschap en Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals.

Projectomschrijving & doelen

We volgen de volgende stappen:

  1. curriculum review en (analyse)
  2. opstellen projectplan en communicatieplan
  3. blauwdruk samenstellen
  4. opstellen ontwikkelplannen (raamplannen cursus niveau) en ontwikkelteams
  5. ontwikkelwerk

Daarna volgt de implementatiefase waarin de uitvoer van het (ver)nieuw(d)e curriculum gemonitord en waar nodig bijgesteld zal worden.

Momenteel wordt gewerkt aan een scan van het huidige curriculum met een uitgebreide probleemanalyse (incl. consultatie werkveldcommissies, studenten, docenten) die richting moet geven aan de blauwdruk. Een projectgroep met leden vanuit de masterprogramma’s KGW werkt hieraan met begeleiding vanuit O&T (adviseur Sanne Elling). Deze curriculum review (rapportage probleemanalyse) en SWOT-analyse zal besproken worden met studenten, docenten en het werkveld om te prioriteren waar accent in het vernieuwde curriculum moet komen te liggen. Ook is er nogmaals mogelijkheid om vernieuwingswensen aan te geven (eerder zijn alle betrokkenen ook al geconsulteerd). Na de zomer zal de projectgroep dit verder vorm geven in een blauwdruk, die vervolgens uitgangspunt is voor ontwikkeling pp cursusniveau.

Dit project draagt in hoge mate bij aan de realisatie van de strategie Connecting Worlds en De Nieuwe Utrechtse School doordat in het curriculum wordt ingezet op de thema’s van deze strategieën, zoals patiëntparticipatie, studentenwelzijn, multi– en interdisciplinariteit en interprofessioneel opleiden.

Resultaten

Doel van de herziening is te komen tot een toekomstbestendige, efficiënt georganiseerde financieel gezonde opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen. Eindproduct van dit project is de blauwdruk van het gehele curriculum (samenhang, onderdelen in programma’s vs. Programma overstijgend aanbod) en raamplannen voor de (herziening of nieuw te ontwikkelen) cursussen.

 

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!