Sensitieve debatten binnen een safe space- identity wheels
Het social identity wheel is bedoeld om na te denken over en te reflecteren op welke sociale identiteiten je kunnen vormen, wanneer deze impliciet of expliciet zichtbaar en/of voelbaar worden, en hoe deze identiteiten in interacties met anderen vorm krijgen. Het research identity wheel gaat dieper in op het nadenken over de verschillende en/of overeenkomstige sociale identiteiten van onderzoekers en participanten in onderzoekssettings en de rol hiervan in het proces van dataverzameling (interviews, focus-groepen, participerende observatie, etc.) en kennisproductie.
Studenten vullen beide wielen in, waarna bespreking in duo’s en klassikale terugkoppeling plaatsvindt. Belangrijk hierbij is dat studenten niet de beurt krijgen, maar zich zelf veilig moeten voelen om bepaalde informatie te delen.
In een reflectieopdracht aan het einde van de cursus kunnen de reflexiviteit en positionaliteit van studenten aan de hand van deze modellen getoetst. Let op: dit is persoonlijk en niet altijd gemakkelijk te vangen in een rubric.
Leerdoelen
Een van de belangrijke leerdoelen is de transfer van het bewustzijn over je persoonlijk sociale- en onderzoeksidentiteiten door middel van het identity wheel naar de praktijk. Hoe draagt positionering op de identity wheels bij aan observatie- en interviewpraktijken en aan het nadenken over de eigen positionaliteit?
Er kunnen twee leerdoelen met betrekking tot de ethiek- en integriteitsonderwijs worden geformuleerd, te weten:
- Kan de student een interview afnemen waarin in interactie met diens participant integer en ethisch verantwoord wordt gehandeld.
- Kan de student participerende observatie toepassen in de praktijk en achteraf reflecteren op de mate van handelen in het licht van de eigen positie, integriteit en ethische vraagstukken.
Dit artikel is een voorbeeld van een good practice uit het hoofdartikel Ethiek is de basis.
On-campus
Introductie
De docent introduceert een vraag of opdracht, die de studenten in groepjes van twee of drie in korte tijd, bijvoorbeeld 5 minuten, bespreken en beantwoorden of oplossen. Studenten krijgen de kans om de leerstof individueel te verwerken of toe te passen en daarna hun ideeën te bespreken met medestudenten. Vervolgens delen studenten hun antwoorden in een plenaire discussie om gezamenlijk tot een compleet antwoord te komen.
Inrichting lokaal
De ruimte moet zo georganiseerd zijn dat het voor studenten mogelijk is in tweetallen te overleggen.
Groepssamenstelling
De studenten bespreken hun persoonlijk ingevulde identiteitswiel in duo’s. (20 min)
Benodigdheden
– Powerpoint Slides op digibord
– Afgedrukte versies van de beide
identiteitswielen voor iedere student
Manual
Stap 1. Voorbereiding - 40 min
De docent geeft aan de hand van de Powerpoint slides een uitleg over de werking en het nut van de twee identiteitswielen. De docent is zich bewust van mogelijke gevoeligheden en richt de werkgroep zo in dat het voor iedereen een veilige omgeving vormt om over de stof na te denken. De studenten mogen vragen stellen.
Stap 2. Tijdens de les (25 min)
De studenten vullen individueel de twee identiteitswielen voor zichzelf in, om vanuit beide perspectieven te reflecteren op verschillende situaties. Ter ondersteuning houden ze de volgende vragen in hun achterhoofd:
- Met welke specifieke onderzoeksgroepen verwacht je te werken in je onderzoek? En in welke situaties?
- Welke sociale identiteiten zijn volgens jou het meeste van belang in de ontmoetingen met onderzoeksparticipanten? Hoe spelen deze een rol?
- Hoe zien onderzoeksparticipanten jou en jouw sociale identiteiten denk je? Kan dit belemmeringen of voordelen geven in het bespreken van bepaalde onderwerpen, of in het toegang krijgen tot bepaalde locaties?
- Geldt dit voor alle onderzoeksparticipanten? Welke verschillen zouden er kunnen zijn tussen verschillende onderzoeksparticipanten?
- Is er informatie waar je geen of moeilijk toegang toe kan krijgen door bepaalde aspecten van je identiteit? Hoe kun je hier (op een ethische) manier mee omgaan?
Stap 3. Tijdens de les (20 min)
In tweetallen wisselen studenten hun bevindingen uit stap 2 met elkaar uit. Vervolgens volgt een klassikale nabespreking, waarin de docent stuurt op de koppeling naar een praktijksituatie (onder andere interviewsituaties).
Stap 4. Evaluatie (10 min)
Aan het einde van de cursus leveren studenten een reflectieopdracht in waarin zij onder andere diepgaand moeten reflecteren op de eigen positionaliteit en de rol daarvan in het veld.