Het ontwerpen van afstandsonderwijs gericht op samenwerkend leren
Tijdens de pandemie switchte het onderwijs van fysiek on-campus onderwijs naar afstandsonderwijs. Echter ontbrak het afstandsonderwijs op dat moment aan mogelijkheden om het onderwijs ‘research-informed’ te herontwerpen. Dit project heeft onderzocht hoe afstandsonderwijs gericht op samenwerkend leren en communityvorming ontworpen kan worden.
Achtergrondinformatie
Afstandsonderwijs bestaat al langer en kent vele vormen. Echter vond het onderwijs op de Universiteit Utrecht voor de pandemie vooral offline plaats. De pandemie creëerde de noodzaak voor docenten om het onderwijs te herinrichten, zodat dit ook online gegeven kan worden. Aangezien leren geen individuele aangelegenheid is, maar juist plaatsvindt door samenwerking en sociale interactie, ontstaat de vraag hoe afstandsonderwijs kan worden vormgegeven zodat samenwerkend leren en communityvorming blijven plaatsvinden.
Projectbeschrijving
Dit project heeft een systematische review uitgevoerd om inzicht te krijgen in de bestaande wetenschappelijke literatuur. Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen geformuleerd over de manier waarop bètadocenten en onderwijsontwikkelaars online onderwijs gefocust op samenwerking en communityvorming kunnen vormgeven.
Doelen
Dit project beoogt de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden:
- Hoe kunnen onderwijsontwikkelaars vormgeven aan online onderwijs (in de bètaopleidingen) zodat samenwerking en communityvorming plaatsvinden?
Resultaten & Conclusies
Om de rol van de docent in het faciliteren van online samenwerkend leren te definiëren werd gebruik gemaakt van het Community of Inquiry model (COI) van Garrison, Anderson & Archer. Dit model omvat drie elementen van online onderwijs (presences): social presence, cognitive presence en teaching presence. Deze elementen spelen een belangrijke rol bij het vormen van online leergemeenschappen en hebben positieve gevolgen voor de kwaliteit van het leren, betrokkenheid en motivatie binnen online cursussen. De onderwijskundige literatuur bevat veel voorbeelden bevat van strategieën die relateren aan de categorieën van ‘developing and maintaining teaching presence’. Teaching presence verwijst naar de rol van de docent in het creëren van een leeromgeving, het ontwerpen van leeractiviteiten en het bevorderen van communicatie. Teaching presence versterkt de social en cognitive presences door structuur, begeleiding en ondersteuning te bieden die interactie en kennisontwikkeling bevorderen
Referenties
- Cesareni, D., Cacciamani, S., Fujita, N. (2016) Role taking and knowledge building in a blended university course. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 11, 9-39.
- Ekwunife-Orakwue, K., Teng, T.L. (2014) The impact of transactional distance dialogic interactions on student learning outcomes in online and blended environments. Computers & Education, 78, 414-427.
- Garrison, D.R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105.
- Sobko, S., Unadkat, D., Adams, J., et al. (2019) Learning through collaboration: A networked approach to online pedagogy. E-learning and Digital Media 17(1), 36-55.
Interessante bijlagen
- Klik hier om de whitepaper te bekijken
- Klik hier om de infographic te bekijken