Wendbaar worden: leren van adviseurs

15 March 2023

Wendbaar worden: leren van adviseurs

Flexibiliteit en wendbaarheid zijn cruciaal voor studenten om zich voor te bereiden op de complexe arbeidsmarkt. Hiervoor start dit pilotproject om de eerste stappen te zetten op gebied van wendbaarheidseducatievormen. Het doel van dit project is om de inzichten over de (ontwikkeling van) de wendbaarheid van deze externe adviseurs te vertalen naar innovatief onderwijs bij REBO, zodat studenten beter voorbereid de arbeidsmarkt op gaan

Om studenten goed voor te bereiden op deze complexe arbeidsmarkt is het noodzakelijk hen te begeleiden in het wendbaar(der) worden. Dit geldt in het bijzonder voor studenten van REBO die opgeleid worden om verantwoordelijk te willen zijn voor het inrichten van een vitale, veerkrachtige en weerbare samenleving en vaak in posities terechtkomen met een hoge mate complexiteit en taakvolatiliteit. Een professie die veel wendbaarheid vereist, is die van de externe adviseur. Externe adviseurs werken voor opdrachtgevers vanuit private organisaties en passen zich voor vrijwel elke adviesopdracht aan: vaak krijgen ze te maken met een nieuwe opdrachtgever en/of een nieuw organisatie(onderdeel), een nieuw vraagstuk en nieuwe maatschappelijke omstandigheden.

Afhankelijk van de opgedane inzichten wordt innovatief onderwijs ontwikkeld middels een pilot. Het centrale uitgangspunt is dat de wendbaarheid van studenten wordt gediagnosticeerd. Te denken valt aan een situatie waarbij studenten (individueel of in een groep) een uitdagende opdracht krijgen terwijl ze geobserveerd worden. Vervolgens vinden tijdens de opdracht onverwachte wendingen plaats: de tijdsdruk wordt verhoogd, het proces wordt bewust verstoord, de opdracht wordt uitgebreid e.d. Door de observaties wordt de wendbaarheid van de studenten in kaart gebracht. Vervolgens krijgen studenten onderwijsactiviteiten aangeboden om hun wendbaarheid te versterken. Daarna volgt opnieuw een meting.

Plan van aanpak

• Fase 1 (september 2022 – maart 2023): Starten met een literatuurverkenning en interviews/focusgroepen met externe adviseurs over het thema wendbaarheid.
  • Fase 2 (maart 2023-augustus 2023): Vertaling van de inzichten naar onderwijsontwerp uitvoeren (met oog voor constructive alignment, Biggs & Tang, 2011).
  • Fase 3 (september 2023-februari 2024): Pilotfase onderwijs, inclusief dataverzameling voor evaluatie (volgens SOTL).
  • Fase 4 (maart 2024-augustus 2024): Evaluatie en disseminatie resultaten naar departementen Rechten en U.S.E., UU-breed, plus uitwerking op hoofdlijnen optie onderwijs in REBO Skills Academy.

Dit USO project levert:
  • Inzicht in de wendbaarheid van adviseurs en inzicht in de ontwikkeling hiervan;
  • Een vertaling van deze inzichten naar innovatief onderwijs;
  • Een gedegen evaluatie van het onderwijs;
  • Een infographic/video/visueel overzicht van het resultaat ter verspreiding onder de departementen Rechten en U.S.E.;
  • Het aanbod actief mee te denken over vertaling van de opgedane inzichten naar onderwijs gericht op juridische en economische adviesrollen.
  • Verkenning van de optie interdisciplinair onderwijs op de drie adviesrollen aan te bieden in de REBO Skills Academy.

Referenties

Bohle Carbonell, K., Stalmeijer, R. E., Könings, K. D., Segers, M., & Van Merriënboer, J. (2014). How experts deal with novel situations: A review of adaptive expertise. Educational Research Review, 12, 14–29.
Van der Heijden, B. (2002). Prerequisites to guarantuee life-long employability. Personnel Review, 31(1), 44–61