Wegwijs in open data: Gebruik van open data in de bachelor SGPL
Met de snelle toename van open data zal ook in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt worden van secundaire data bij onder andere het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, in community-engaged learning projecten en bij het schrijven van de bachelor-thesis. Dit project maakt studenten én docenten wegwijs in het gebruik van secundaire, open databronnen.
Achtergrond
Steeds meer data die door onderzoek verkregen zijn worden beschikbaar gesteld voor hergebruik en opgeslagen volgens de FAIR principes: vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar. Open data is de nieuwe standaard in onderzoek, en het aantal beschikbare databronnen neemt dan ook snel toe. Veel studenten weten de weg naar geschikte data vaak niet goed te vinden, verspreid als deze zijn over allerlei data-archieven bij een veelheid aan
instanties. Ze hebben ook hulp nodig bij het juist interpreteren van de geschiktheid ervan voor hun onderzoek en moeten metadata leren begrijpen om vaak complexe, grote datasets aan te kunnen wenden. En ze moeten zich beter
bewust zijn van gebruiksvoorwaarden en ethische overwegingen bij het hergebruik van secundaire open databronnen.
Projectomschrijving
Dit project maakt studenten én docenten wegwijs in het gebruik van secundaire, open databronnen. Een te ontwikkelen handleiding biedt daartoe een overzicht van de belangrijkste data-archieven voor
geografen en planologen, en praktische en ethische richtlijnen voor het gebruik ervan. Ook wordt duidelijk gemaakt hoe door studenten en docenten verzamelde primaire data voor hergebruik in onderwijs en onderzoek geschikt gemaakt kan worden en als open data ter beschikking gesteld.
Doel
Het doel is om een handleiding te ontwikkelen die een overzicht biedt van de belangrijkste data-archieven voor geografen en planologen, inclusief praktische en ethische richtlijnen voor het gebruik ervan, en hoe door studenten en docenten verzamelde primaire data geschikt gemaakt kan worden voor hergebruik en als open data ter beschikking gesteld kan worden.
Beoogde resultaten
Het doel van dit project is dan ook om een handleiding te ontwikkelen primair voor studenten, maar en passant ook relevant voor docenten, waarin:
- Een overzicht wordt gegeven van de belangrijkste data archieven voor
geografen en planologen, inclusief praktische richtlijnen over het gebruik
ervan. - Een gebruiksaanwijzing van typische metadata wordt gegeven.
- Stil gestaan wordt bij het op een ethische wijze omgaan met secundaire
gegevens. - Uitgelegd wordt hoe eventuele kwalitatief goede primaire data die
studenten en docenten verzameld hebben voor hergebruik geschikt
gemaakt kunnen worden volgens de FAIR principes.