Vernieuwing Honoursprogramma van het Geosciences Honours College

12 June 2024

Vernieuwing Honoursprogramma van het Geosciences Honours College

De wereld is dynamisch, waardoor de omgeving waarin honoursprogramma’s worden georganiseerd telkens verandert. Dit project wil het Geosciences Honours College (GHC) zo aanpassen dat het weer beter aansluit bij de veranderde omgeving. Het doel is dat het honoursprogramma (HP) zo wordt vernieuwd, dat 1) het beter aansluit bij de huidige wensen van studenten en docenten, 2) huidige verbeterpunten worden opgepakt, 3) het aantrekkelijk wordt voor studenten van alle GEO-Bachelorprogramma’s.

Het Geosciences Honours College biedt studenten van de vier bachelorprogramma’s van de faculteit Geowetenschappen de kans om zich naast het reguliere programma extra te ontwikkelen. Reguliere programma’s richten zich op de inhoudelijke kennis en academische en professionele vaardigheden. De programma’s richten zich op het gehele cohort. Persoonlijke kwaliteiten van studenten worden gestimuleerd als deze aansluiten bij activiteiten binnen de programma’s, maar vormen niet het uitgangspunt. Honoursonderwijs richt zich op het individu en stimuleert studenten hun persoonlijke talenten expliciet te ontdekken/benoemen, de mogelijkheden van deze talenten te verkennen en verdere ontwikkeling te stimuleren. Dit alles binnen de veilige omgeving van het honoursprogramma, waar het leerproces centraal staat. Studenten gaan hier actief met nieuwe ideeën aan de slag en kunnen ongestraft fouten maken. Door structureel op het proces te reflecteren ontwikkelen ze zich tot zelfbewuste studenten.

Doel

Doel van het project is om het honoursprogramma zodanig te vernieuwen dat er een bloeiend programma ontstaat waar studenten uit alle richtingen graag aan mee doen en waar ze zich thuis voelen, waar docenten van Geowetenschappen graag aan bijdragen, en waarvan de faculteit zich een trotse eigenaar voelt.

In het project zal worden gekeken naar een nieuwe vorm om het honoursprogramma te organiseren, waarbij alle onderdelen van het huidige programma ter discussie mogen staan. Een mogelijke verandering is het gemeenschappelijke deel (waar de seminars nu het grootste programma-onderdeel vormen) niet meer aan alle studenten van alle opleidingen en alle jaren gezamenlijk aan te bieden, maar dat per cohort te doen. Zo zouden cursussen herhaald kunnen worden en is er bijvoorbeeld ook ruimte om de 3e jaars studenten cursussen voor de 1e jaars te laten organiseren over thema’s die de 3e jaars aandragen. In het 2e jaar zouden reflectieve cursussen kunnen worden aangeboden (zoals ethiek, de persoonlijke positie in verhouding tot de maatschappij, cultureel bewustzijn), waarbij reguliere studenten zouden kunnen aansluiten. Dit is slechts een mogelijkheid om aan te geven dat er alternatieve vormen denkbaar zijn die ruimte bieden aan nieuwe wensen.

Het honoursprogramma biedt enthousiaste studenten de kans om zich verder te verdiepen in disciplinaire kennis en ervaring op te doen met het vergaren van kennis door het doen van fundamenteel onderzoek. Ze werken daarnaast in een interdisciplinaire omgeving aan brede maatschappelijke onderwerpen. Studenten worden uitgedaagd zelf profileringsvakken op te zetten, waarbij o.a. challenge based learning en community engaged learning als uitgangspunt dienen. Studenten leren oplossingen te zoeken voor maatschappelijke uitdagingen via samenwerking met studenten, docenten en experts van buiten de universiteit.