Teaching (in & outside) hospitals in het geneeskunde curriculum
De master geneeskunde wordt herzien. De curriculumcommissie die hiervoor is samengesteld wil twee veelbelovende concepten verkennen, verdiepen en testen ten behoeve van het herontwerp van de master. Het betreft 1) het toepassen van teaching hospitals; één ziekenhuis waarin een student al haar klinische coschappen loopt, en 2) meer tijd extramuraal opleiden en toepassing van principes van communtity engaged/based learning. Het project richt zich op Masterjaar 2 en start met literatuuronderzoek en interviews, waarna ook enkele pilots worden uitgevoerd en geëvalueerd.
Achtergrond
Op basis van verkennende interviews en de documenten heeft de curriculumcommissie wensen geformuleerd voor het nieuwe curriculum, waarvan de belangrijkste zijn:
- Minder coschappen met een korte duur (=minder dan 4 weken);
- Meer flexibiliteit in de planning/roostering van de coschappen;
- Meer opleidingstijd extramuraal;
- Meer aandacht voor preventie en nieuwe onderwerpen zoals technologie en planetary health;
- Meer interprofessioneel leren.
De commissie heeft geconcludeerd dat een quick fix van de rooster- en capaciteitsproblemen zoals beoogd voor 2022/23 niet haalbaar is. Voor een duurzame vernieuwing van M2 zijn nieuwe onderwijsconcepten en meer tijd nodig. De implementatie van het nieuwe M2 is daarom uitgesteld tot academisch jaar 2023/24. Deze extra tijd biedt de kans om enkele innovatieve onderwijsconcepten te verkennen, te verdiepen en uit te proberen. Twee concepten waar de curriculumcommissie veel van verwacht zijn:
- Teaching hospitals, waarin ‘opleidingsprofielen’ en verdiepende thema’s worden aangeboden
- Meer extramuraal opleiden, en toepassing van community engaged onderwijs.
Projectomschrijving
Plan van aanpak:
- Literatuuronderzoek, (2 mnd)
- Interviews met andere UMC’s (medewerkers; studenten), zoals Groningen, Maastricht en Leiden, die ervaring hebben met TH, of lange extramurale coschappen, (2 mnd)
- Projectgroep en projectplan vormgeven, (1 mnd)
- Formuleren van doelen en omvang pilots, we denken aan 4 pilots om verschillende elementen uit te proberen, (2 mnd)
- Ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van de pilots, (6 mnd)
- Implementatieadvies opstellen, (1 mnd)
Voor de pilots willen wij gebruik maken van verschillende cohorten studenten die elke 6 weken instromen. Dit zal op vrijwillige basis zijn, studenten kunnen zich aanmelden voor deelname aan de pilot. Ook zal toestemming van de opleidingsdirecteur, de examencommissie en de ethische commissie voor de pilots worden verkregen en worden deze in afstemming met de verschillende opleiders/werkvloeren georganiseerd. Door het organiseren van de pilots in cohorten kan met een behapbare groep studenten (ca 6 of 12) een onderwijsvorm getest en geëvalueerd worden.
Doel
Het doel van deze USO aanvraag is om de toepassing van bovengenoemde concepten in de master geneeskunde te onderzoeken en op onderdelen te testen om zo de curriculumcommissie te ondersteunen in het ontwerpen van een nieuw curriculum voor M2 en mogelijk ook M1.
Beoogde resultaten en disseminatie
Meer kennis en inzicht in de mogelijkheden om teaching hospitals, profielen en (zorg)thema’s en lange tijd extramuraal opleiden toe te passen in de master geneeskunde. – Een implementatieplan/advies voor het gebruik van deze concepten in de master Geneeskunde en mogelijk ook in de SUMMA opleiding.
De uitkomsten van dit project worden direct gedeeld met de curriculumcommissie M2 en waar relevant ook met de curriculumcommissie van de bachelor. Het doel is om zoveel mogelijk relevante uitkomsten direct te implementeren in het nieuwe ontwerp van M2, mogelijk ook in M1, en wellicht op termijn in SUMMA. De uitkomsten worden gedeeld met de andere UMC’s en gepresenteerd op een medisch onderwijskundig congres.
Referenties
1. Claramita, M., Setiawati, E.P., Kristina, T.N. et al. Community-based educational design for undergraduate medical education: a grounded theory study. BMC Med Educ 19, 258 (2019). https://doi.org/10.1186/s12909-019-1643-6
2. Ellaway, R. H., O’Gorman, L., Strasser, R., Marsh, D. C., Graves, L., Fink, P., & Cervin, C. (2016). A critical hybrid realist-outcomes systematic review of relationships between medical education programmes and communities: BEME Guide No. 35. Medical teacher, 38(3), 229-245.