Peer Feedback om schrijfvaardigheid te ontwikkelen

18 April 2023

Peer Feedback om schrijfvaardigheid te ontwikkelen

In dit artikel wordt het project ‘Beter inzetten van Peer Feedback om schrijfvaardigheden te ontwikkelen.’ gepresenteerd. Er is onderzocht hoe de studenten peer feedback ervaren in het eerstejaarsvak ‘Grondslagen van recht’ (hierna: Grondslagen).

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het USO-project ‘Beter inzetten van peer feedback om schrijfvaardigheid te ontwikkelen.’ Dat project is een eerste stap in de ontwikkeling van een peer feedback-systeem binnen de bachelor Recht. Het project richt zich op de vraag hoe je peer feedback het beste kunt inzetten om de schrijfvaardigheid van studenten te verbeteren.

Het bevorderen van de schrijfvaardigheid van rechtenstudenten is een doelstelling binnen het departement Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht. Schrijfvaardigheid is namelijk zeer belangrijk in bijna alle juridische beroepen. Daarom wordt de leerlijn schrijfvaardigheid voor de bachelor verder ontwikkeld door onder andere de Legal Skills Academy. Binnen de ontwikkeling van die leerlijn schrijfvaardigheid is er een belangrijke rol weggelegd voor peer feedback.

Projectbeschrijving en doelen

Dit project heeft als doel om een peer feedback-systeem te ontwikkelen binnen de bachelor Recht. Het project richt zich op de vraag hoe je peer feedback het beste kunt inzetten om de schrijfvaardigheid van studenten te verbeteren. Dit onderzoek is uitgevoerd aan het eind van de cursus Grondslagen, die gegeven werd in blok 1 van het academisch jaar 2021-2022. Alle studenten werden opgeroepen een online evaluatievragenlijst in te vullen. Het aantal respondenten is 234, wat een respons van 24 procent inhoudt, aangezien 991 studenten meededen aan de peer feedback.

Resultaten en conclusies

De algemene indruk die ontstaat, is dat de peer feedback bij dit vak goed is verlopen. Uit de evaluatie blijkt dat het merendeel van de studenten tevreden is over hun voorbereiding op het geven van peer feedback, weet wat er van hen verwacht wordt en dit een leerzame ervaring vindt. Studenten namen de ontvangen feedback serieus en hun schrijfopdrachten zijn erdoor verbeterd. En misschien het belangrijkste: ze geven aan dat ze leren van het ontvangen én van het geven van peer feedback.

Om peer feedback nog beter te integreren in het vak, zou meer aandacht besteed kunnen worden aan het borgen van de kwaliteit van de gegeven feedback. Het meest opvallende dat uit de open vragen naar voren komt is dat studenten het erg vervelend vinden om summiere, niet serieuze of zelfs helemaal geen peer feedback te ontvangen. Verder is het mogelijk dat de teksten en oefeningen over academisch schrijven nog niet helemaal goed ingebed zijn in de cursus, en dat dit verklaart waarom ze niet goed aansloegen.

Uit dit onderzoek volgen een zevental aanbevelingen voor peer feedback in grootschalige vakken. Daarbij is het belangrijk dat docenten voldoende tijd krijgen om deze methoden voor te bereiden, en uit te voeren tijdens de werkcolleges. De belangrijkste aanbevelingen zijn, kort samengevat:

• Mogelijke methoden om te stimuleren dat alle studenten hun best doen om goede feedback te geven, kunnen zijn: de feedback wederkerig uit laten wisselen en studenten niet anoniem feedback laten geven.
  • Een andere manier om alle studenten aan te sporen om tijd en aandacht in hun feedback te stoppen, kan zijn dat de docenten deze controleren of zelfs mee laten wegen in het cijfer.
  • Het is uiteindelijk ook nodig dat studenten feedback krijgen op de feedback die ze zelf hebben gegeven. Hebben ze bijvoorbeeld iets gemist, was de feedback duidelijk, was deze specifiek genoeg? Hebben ze verbetersuggesties gegeven? Kortom, kan de ontvanger er iets mee? Dit kan onder meer door:
  • Oefenen met elkaar in het werkcollege onder begeleiding van een werkgroepdocent;
  • Terugkoppeling door een docent (zoals hierboven kort beschreven);
  • Terugkoppeling door studenten aan elkaar (zogenoemde feedback talk).

Ben je benieuwd naar het volledige onderzoek?

In onderstaande documenten vind je de volledige rapportage omtrent het uitgevoerde onderzoek:

Onderzoeksopzet en uitvoering ‘Peer feedback in het eerste jaar van de bachelor recht’

Eindrapportage Peer feedback in de cursus ‘Grondslagen van Recht’