Meer leer – en doceerplezier: verbinding studenten, docenten & opleiding

07 June 2024

Educational project

Meer leer – en doceerplezier: verbinding studenten, docenten & opleiding

Om optimaal tot leren te komen en potentieel van studenten en docenten te benutten zijn verbondenheid (‘sense of belonging’) en een open en stimulerende werk- en leeromgeving van belang. Dit willen we doen door met elkaar in gesprek te gaan en voor de drie cohorten studenten & docenten Klinische Gezondheidswetenschappen een jaarlijks moment te organiseren voor student-docent binding met een passend inhoudelijk thema en ruimte voor informeel samenzijn (een sociale activiteit). In samenwerking met studenten, docenten en andere medewerkers betrokken bij de opleiding organiseren we drie activiteiten. De eerste stap zal nadere verkenning van behoeften zijn hiervoor.

Achtergrond

Door studenten en docenten (informeel) samen te brengen, elkaar beter te leren kennen en verwachtingen te bespreken dragen we bij aan meer leer én doceer plezier. Dit draagt bij aan het opleiden van professionals in een prettige werkomgeving voor studenten, docenten en andere betrokken bij de opleiding. Het project sluit in het bijzonder aan bij DNUS-thema’s Veerkracht & Welzijn en Diversiteit & Inclusie. Daarnaast ook bij het samen verbeteren van de gezondheid van mensen en opleiden voor de zorg van mensen (missie UMCU) en de “Dit zijn Wij” uitgangspunten.

Doel

Om samen gemotiveerd en met plezier te leren en doceren willen we verbinding tussen student, docent en andere betrokkenen bij de opleiding stimuleren.

Projectomschrijving

Het project bestaat uit drie fases en heeft als doel om drie bijeenkomsten te organiseren die een eerste aanzet zijn tot meer verbinding en stimuleren van leer en doceerplezier. De resultaten van het project leiden tot een advies hoe dit verder vorm te geven in het (nieuwe) curriculum KGW.

1. Behoefte onderzoek & bestaande initiatieven ophalen (3 mnd)

Er worden gesprekken gevoerd met de verschillende betrokken om de behoeftes in kaart te brengen voor de te organiseren sessies. Hiervoor worden de volgende betrokkenen bij opleiding en onderwijs meegenomen: opleidingsteam KGW (incl. programmaleiders en coördinatoren), studenten (o.a. via studievereniging SUS, jaarvertegenwoordigers (JVT)), docenten en studieadviseurs.

Ook zullen we ter inspiratie eventuele bestaande initiatieven rondom student & docent binding ophalen binnen andere opleidingen aan de UU, o.a. Door uitvraag binnen Netwerk Onderwijsdirecteuren en via TAUU.

1. Ontwikkelen, uitvoeren en evalueren sessies (6 mnd)

We organiseren drie bijeenkomsten voor de drie studenten cohorten KGW (pre-master, master jaar 1 en master jaar 2) en betrokken docenten en medewerkers opleiding. De organisatie zal ondersteund worden vanuit het KGW-team, waarbij de inhoud in co-creatie met studenten en docenten ontwikkeld wordt.  De bijeenkomsten zullen een combinatie zijn van een inhoudelijk deel en juist ook informeel samenzijn door een gezamenlijke activiteit als een quiz of een escape room. De precieze inhoud wordt bepaald op basis van fase 1. Te denken valt aan onderwerpen als samen werken & leren (dialoog over verwachtingen en verantwoordelijkheden van studenten, docenten en opleiding en bijvoorbeeld de recent ontwikkelde Code of Conduct) en generatieverschillen. Ook de academische wereld en studeren aan een universiteit kunnen een onderwerp zijn, omdat onze studenten vanuit het HBO instromen.

1. Advies implementatie nieuw curriculum opstellen (3 mnd)

Resultaten

Middels dit project willen we verbinding tussen student, docent en andere betrokkenen bij de opleiding bevorderen om zo bij te dragen aan meer leer – en doceer plezier.

We willen niet over elkaar maar met elkaar in gesprek gaan en zo leer en doceerplezier verbinden en stimuleren. Middels dit project hebben we onderstaande doelen:

1. Versterken van de band tussen studenten en primair docenten (maar ook andere medewerkers verbonden aan de opleiding en betrokken bij organisatie van onderwijs) door informeel samenzijn.
  2. Beter begrijpen van elkaar, andere zienswijzen en perspectieven.
  3. Verwachtingen bespreken en afstemmen.

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!