Introductie teaching hospitals in opleiding geneeskunde UU

07 June 2024

Educational project

Introductie teaching hospitals in opleiding geneeskunde UU

Eén van de knelpunten in de huidige master Geneeskunde is dat studenten veel verschillende coschappen volgen in relatief korte tijd. Daardoor zijn coschappen kort en is het aantal plekken wat per vak nodig is groot. Een van de oorspronkelijke doelen van LINK’s, zoals de coassistentschappen in CRU+ genoemd worden, was het aanbieden van een coschap gedurende twaalf weken waarbij verschillende specialismen aan bod kwamen in een gezondheidszorgsetting. Dit leidde echter tot versnippering en bleek daarmee minder efficiënt. Langere tijd binnen één ziekenhuis leidt tot meer leer-rendement, omdat de coassistent niet elke keer een nieuwe werkomgeving hoeft te leren kennen. Uit een recente meta-analyse blijkt dat de patiënt ook baat heeft bij een langer geïntegreerd coschap (Dodsworth 2023) Ook voor de zorgverleners van de ontvangende gezondheidszorgsetting biedt een langer verblijf van de coassistenten voordeel. Het doel  is om samen met de beoogde teaching hospitals te onderzoeken wat deze nieuwe opzet voor consequenties voor hen zal gaan hebben, zowel qua logistiek als qua manier van opleiden.

Achtergrond

De herziening van de opleiding geneeskunde vordert gestaag. Beoogde startdatum van de nieuwe programma’s van de bachelor en master geneeskunde is 1 september 2025. De Utrechtse signatuur met een eerste coschap in bachelor jaar 3 blijft bestaan. Nieuw zijn in het eerste en tweede jaar van de master drie lange coschappen van elk bijna een half jaar: Beschouwend, Perioperatief en Extramuraal. Om de studenten zoveel mogelijk kennis te laten maken met veelvoorkomende medische vraagstukken, zullen de coschappen Beschouwend en Perioperatief zullen voornamelijk in de zogenaamde teaching hospitals van de Onderwijs- en Opleidingsregio (OOR) Utrecht aangeboden worden. Groot voordeel is dat de coassistenten dan langer in een ziekenhuis verblijven. Dat is niet alleen voor de coassistent van waarde, maar ook voor de zorgprofessionals in het ontvangende ziekenhuis, en voor de patiënten. Dit vraagt een nieuwe benadering van alle partijen. Doel van dit project is om samen met de beoogde teaching hospitals voorbereidingen te treffen om deze lange coschappen zo goed mogelijk te implementeren. Naast logistieke veranderingen vraagt het nieuwe curriculum om echte longitudinale begeleiding en coaching van de coassistenten. De beoordelingen en afronding van het coschap zullen nog meer dan in de huidige LINK’s een samenwerking tussen verschillende vakgroepen vragen. Ook van de coördinator/examinator zal een nog meer overkoepelende rol gevraagd worden. Daarnaast zal er nog meer dan in de huidige LINK’s gevraagd worden om lokaal passend formeel onderwijs te geven aan de coassistenten.

Doel

Het doel van dit project is om samen met de beoogde teaching hospitals te onderzoeken wat deze nieuwe opzet voor consequenties voor hen zal gaan hebben, zowel qua logistiek als qua manier van opleiden.

Projectomschrijving

De curriculumherzieningscommissie geneeskunde is in 2021 ingesteld. Door COVID-19 was duidelijk geworden dat meer flexibiliteit in de planning van de coschappen in de master nodig is. Daarnaast was er de uitdrukkelijke wens om de uitgangspunten van het Raamplan (NFU 2020), de nieuwe strategie van het Onderwijscentrum, de Nieuwe Utrechtse School, en uitkomsten van de visitatie in 2017 te implementeren in het nieuwe curriculum. Kort samengevat leidde dit tot de volgende wensen voor het nieuwe curriculum van de master:

  • Meer lange coschappen in een ziekenhuis
  • Meer flexibiliteit in de roostering van de coschappen
  • Meer opleidingstijd extramuraal
  • Meer aandacht voor preventie en nieuwe onderwerpen zoals technologie en planetary health
  • Meer aandacht voor interprofessioneel leren

Door de USO-beurs Teaching in&outside hospitals 2022 heeft het concept teaching hospitals handen en voeten gekregen en is ervoor gekozen om de coschappen Beschouwend en Perioperatief elk in een teaching hospital aan te bieden.

Resultaten

  • Samen met de beoogde teaching hospitals uitwerken van deze nieuwe rol waarbij met support vanuit het UMCU de logistiek en opleiding lokaal versterkt kan worden.
  • Een implementatieplan/advies voor alle betrokken teaching hospitals in hu nieuwe rol
Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!