Formatief toetsen bij statistiek onderwijs
Vanwege lage slagingspercentages en een beperkte gerapporteerde tijdsinvestering zijn formatieve toetsen ingezet bij de tweede statistiekcursus die alle sociale wetenschappen-studenten aan de Universiteit Utrecht volgen. Dit project onderzoekt het gebruik van deze formatieve toetsen met feedback, en de invloed daarvan op gespreid leren, summatieve toetsresultaten en kennisretentie.
Background information
Uit de cursusevaluaties van de twee statistiekcursussen die alle studenten sociale wetenschappen van de UU volgen blijkt dat studenten vaak pas vlak voor de summatieve toets beginnen met leren. Dit uitstelgedrag heeft te maken met een lage interesse in statistiek, het beperkt inzien van het nut van statistiek en statistiekangst. Het gevolg is weinig begrip, lage cijfers en beperkte kennisretentie. Om hier verandering in te brengen zijn formatieve toetsen ingezet. Onderzoek laat immers zien dat formatieve toetsen met feedback een positief effect hebben op summatieve toetsresultaten, waarschijnlijk doordat studenten hierdoor hun studiegedrag aanpassen. Ze gaan eerder en meer gespreid leren, wat kennisretentie bevordert.
Aims
Dit project streeft ernaar om de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden:
- In hoeverre hangt het resultaat op de formatieve toetsen in een statistiekcursus samen met gespreid leren, het cijfer op de summatieve toets, en kennisretentie op de lange termijn van sociale wetenschappen-studenten?
- Hoe ervaren sociale wetenschappen-studenten de invoering van formatieve toetsing in een statistiekcursus?
Project description
Om de relatie tussen formatieve toetsresultaten, gespreid leren en summatieve toetsresultaten te onderzoeken, worden toetsgegevens verzameld en vragenlijsten afgenomen. De vragenlijsten brengen de mate van gespreid leren in kaart en worden gekoppeld aan de verzamelde toetsresultaten. Daarnaast worden interviews en focusgroepen ingezet om de ervaringen van studenten met formatieve toetsen te verkennen. Om kennisretentie op lange termijn te meten, wordt bij de volgende statistiekcursus een vergelijkbare toets afgenomen als in de voorgaande cursus.
Results & Conclusion
Uit de data blijkt een positieve relatie tussen het maken van de formatieve toetsen en het cijfer op de summatieve toets. Bovendien blijkt dat studenten hogere cijfers halen op de summatieve toets, naarmate ze meer formatieve toetsen maken (maximaal 3). De formatieve toetsen bevorderen het verdelen van de leerstof over het blok, want het aantal gemaakte formatieve toetsen hangt samen met de mate van gespreid leren. Uit de interviews en focusgroepen blijkt echter wel het belang van goede communicatie over het doel van de formatieve toetsen. Ook moeten studenten in zekere mate begeleid worden in het interpreteren van de resultaten van de formatieve toetsen zodat ze niet gedemotiveerd raken door slechte resultaten.
References
- Bromage, A., Pierce, S., Reader, T., & Compton, L. (2021). Teaching statistics to non-specialists: Challenges and strategies for success. Journal of Further and Higher Education, 46(1), 46-61. https://doi.org/10.1080/0309877x.2021.1879744
- Garfield, J., & Ben-Zvi, D. (2008). Developing Students’ Statistical Reasoning – Connecting Research and Teaching Practice. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8383-9
- Hadfield, K. F. (2023). A conceptual framework for formative assessment in large-enrollment introductory statistics. Statistics Education Research Journal, 22(1), 2-21, https://doi.org/10.52041/serj.v22i1.99
- Hodgson, P, & Pang, M. Y. C. (2012). Effective formative e-assesment of student learning: a study on a statistics course. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(2), 215-225. https://doi.org/10.1080/02602938.2010.523818
- Lindsey, R. V., Shroyer, J. D., Pashler, H., & Mozer, M. C. (2014). Improving students’ long-term knowledge retention through personalized review. Psychological Science, 25(3), 639-647, https://doi.org/10.52041/serj.v22i1.99