Eigenaarschap van leren
Om het eigenaarschap van leren onder studenten te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen. Aangezien voor de komende twee jaar sowieso een vernieuwing van een deel van het curriculum van de ba-MeC/Mac wordt voorzien (herinrichting van de verdiepingspakketten, invoering van een leerlijn digitale vaardigheden en versterking van de leerlijn academische vaardigheden) is dit een goed moment om ook in didactisch opzicht een verbeterslag in te zetten waar het gaat om het versterken van eigenaarschap van leren.
Achtergrond
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de student verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Ervaringen en observaties van docenten in de basis- en verdiepingspakketten van de bacheloropleiding Media en Cultuur/Media and Culture (MeC/MaC) geven aan dat – zeker sinds COVID – het niveau van eigenaarschap van leren onder onze studenten laag is. Zo laag dat het de effectiviteit en praktische uitvoerbaarheid van leeractiviteiten en bepaalde toetsvormen
(groepsopdrachten!) hindert.
Projectomschrijving
Doel
Doel van het project is het ontwikkelen van een programma van in het onderwijs in te zetten oefeningen/activiteiten gericht op het systematisch versterken van het eigenaarschap van leren onder eerste- en tweedejaars ba-studenten en het o.a. via een docenttraining systematisch integreren van serieuze aandacht voor deze problematiek in onze onderwijspraktijk.
Beoogde resultaten
- Elke oefening/activiteit is modulair/flexibel inzetbaar, d.w.z. toepasbaar in om het even welke onderwijsmodule en in principe niet gebonden aan een specifieke volgordelijkheid in het curriculum. Wat niet wegneemt dat er wel zo’n programmatische opbouw in aan te brengen is, als je dat wilt. En voor de basispakketten in de ba MeC/MaC ben ik zoiets inderdaad van plan (implementatie 2024- 25).
- Elke oefening/activiteit is zo ontworpen dat de toepassing ervan binnen een cursus géén ingrijpende aanpassing vereist van de complete cursusopzet en het daarvan deel uitmakende programma van toetsen. Wat niet wegneemt dat aan een deel van de oefeningen/activiteiten wel de mogelijkheid te koppelen tot formatief, of misschien zelfs summatief toetsen. De serie oefeningen/activiteiten kent voldoende variatie om ervoor te zorgen dat bij de studenten geen verveling en afname van motivatie optreedt door het al te vaak herhalen van min of meer identieke oefeningen/activiteiten in de loop van het eerste- en tweedejaars onderwijsprogramma. Streefgetal: minimaal 8, idealiter 12 oefeningen/activiteiten.
- Voor elke oefening/activiteit komt er een schriftelijke docentenhandleiding en een instructiedocument voor studenten.
- Onderdeel van het programma en dus één van de op te leveren producten is een tweedaagse trainingsactiviteit voor docenten, waarin ze kennismaken met onderwijskundige theorie over eigenaarschap van leren, ontdekken wat er (o.a. door inzet van de oefeningen/activiteiten) mogelijk is binnen cursussen die ze geven en ook concreet ondersteund worden bij het integreren van zo’n oefening/activiteit in hun onderwijs. Organisatie van de training is een taak van de aanvrager van dit EMP-project).