Een gepersonaliseerde aanpak voor het trainen van onderzoeks- en communicatievaardigheden

15 July 2024

In dit project wordt studenten een modulair ingerichte leeromgeving aangeboden om onderzoeks- en communicatievaardigheden te trainen. De leeromgeving bestaat uit verschillende bouwstenen (e-modules) en iedere bouwsteen wordt aangeboden op meerdere niveaus. Studenten worden uitgedaagd door verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun eigen ontwikkeling door bouwstenen te combineren, passend bij hun eigen behoeften en eigen niveau. Dit leidt tot een hogere motivatie, gevoel van bekwaamheid en rijkere reflectie.

Utrechtse studenten Biomedische Wetenschappen (BMW) doorlopen in meerdere cursussen, één of meerdere fasen van de onderzoekscyclus om hun onderzoeksvaardigheden te verbeteren. Studenten moeten hierover rapporteren aan peers en algemeen publiek, want van de professionals van morgen wordt ook verwacht dat zij hun ideeën en bevindingen kunnen overbrengen naar, en de dialoog aangaan met peers, patiënten en het grote publiek. Echter, een opbouwende lijn tussen leeractiviteiten en/of cursussen om onderzoeks- en communicatievaardigheden te ontwikkelen ontbreekt of is onduidelijk voor de student. Voor de ontwikkeling van onderzoeks- en communicatievaardigheden is het moeilijk om een logische opbouw aan te bieden.

Dit innovatieproject leidt tot een adaptieve online leeromgeving welke (in eerste instantie) bestaat uit tenminste minimaal 25 modules. De inhoud van de modules is vrij van (bio)medische context, waardoor groepen met verschillende (disciplinaire) achtergronden kunnen samenwerken. De leeromgeving is daarmee ook overdraagbaar naar andere opleidingen en onderzoeksdomeinen (in beginsel alleen voor kwantitatief onderzoek) en geschikt voor studenten die tijds- en plaats onafhankelijk (willen) studeren.

De voorgestelde leeromgeving bestande uit meerdere adaptieve bouwstenen ondersteunen studenten tijdens het onderzoeks- en schrijfproces door stap-voor-stap en just in time-instructie ondersteunende opdrachten, gedachte-experimenten en reflectieopdrachten aan te bieden. Hierdoor:

• Vormen de aangeboden bouwstenen steeds het eerstvolgende aangrijpingspunt in het onderzoeks- en schrijfproces en daarmee hun eigen leerproces;
  • Stimuleren zij de ontwikkeling van de onderzoeks- en communicatievaardig-heden van studenten, en;
  • Verbeteren zij de samenhang en de logische opbouw van de leerlijnen Onderzoeksvaardigheden en Academisch Schrijven en de zichtbaarheid daarvan

Doel

Het doel van deze aanvraag is om een modulair ingerichte online leeromgeving, te ontwikkelen om 1) de samenhang en zichtbaarheid van de leerlijnen waarin onderzoeks- en communicatievaardigheden worden getraind te verbeteren en 2) een adaptieve studentgerichte leeromgeving te creëren zodat studenten naar eigen behoeften zelf kunnen sturen in hun eigen leerproces en specifieke vaardigheden verfijnenen hun zelfeffectiviteit vergroten.

Samengevat, stimuleert de voorgestelde adaptieve leeromgeving een structurele en zichtbare opbouw in de training van onderzoeks- en communicatievaardigheden (I), leidend tot een verhoogd gevoel van bekwaamheid (II) en rijkere reflectie (III) waardoor studenten zich beter voorbereidt voelen én zijn om onderzoek te ontwerpen en uit te voeren (IVa), data te verwerken en analyseren (IVb), en te interpreten om conclusie te trekken ter beantwoording van hun (eigen) onderzoeksvraag en in perspectief te plaatsen (IVc) en uiteindelijk hierover te rapporteren aan en communiceren met peers, patiënten en het brede publiek (IVd). De mogelijkheid om zelf keuzes te maken en het leerproces zelf vorm te geven verhoogt de autonomie (V), motivatie (VI)Jones, Ryan en daagt de studenten uit (VII) welke eveneens bijdragen aan hun (gevoel van) bekwaamheid en de kwaliteit van hun reflectie.