Docentprofessionalisering voor planetaire gezondheid

07 June 2024

Educational project

Docentprofessionalisering voor planetaire gezondheid

Planetary health is een van de thema’s binnen DNUS. DNUS wil studenten de beste bagage meegeven om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke en wetenschappelijke problemen van morgen. In dit project ontwikkelen we een training voor docenten om planetaire gezondheid te integreren in hun huidige onderwijs. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een vernieuwde docententraining planetaire gezondheid en daaraan gekoppeld een implementatieplan om docentprofessionalisering voor zowel planetaire gezondheid als gelinkte thema’s vanuit DNUS te harmoniseren en op de juiste manier te borgen en breed in te zetten.

Achtergrond

 Naar aanleiding van de UMCU brede visie ‘duurzaamheid in onderwijs’ en in het kader van De nieuwe Utrechtse School (DNUS) is afgelopen ~1,5 jaar het Planetary Health Impuls Team (PHIT) actief geweest (Jopke Janmaat, Florijn Dekkers, Arte Groenewegen, Noortje Campman) om integratie van planetaire gezondheid (duurzaamheid in brede zin) in het onderwijs te versnellen. Er ligt een belangrijke opgave voor docenten om studenten de juiste kennis, vaardigheden en reflectiecapaciteit mee te geven om hun werk als professionals op een zo rechtvaardig en duurzaam mogelijke manier uit te kunnen voeren.

Uit bevindingen van PHIT is gebleken dat het een belangrijk knelpunt is om docenten op de juiste manier te laten aanhaken. Docenten hebben behoefte aan kennis en handvaten om dit thema ook daadwerkelijk in hun onderwijs te implementeren. In dit kader heeft PHIT een docententraining ontwikkeld en gepilot met verschillende docenten.

Doel

Het ontwikkelen van een vernieuwde docententraining planetaire gezondheid en daaraan gekoppeld een implementatieplan om docentprofessionalisering voor zowel planetaire gezondheid als gelinkte thema’s vanuit DNUS te harmoniseren en op de juiste manier te borgen en breed in te zetten.

Projectomschrijving

Met dit project zien wij een mooie kans voor het door ontwikkelen van deze training en te onderzoeken hoe dit op de beste manier kan aanhaken bij de al lopende initiatieven en ontwikkelingen op het gebied van docentprofessionalisering, zowel lokaal (BKO, interprofessioneel leren, Belonging project, bias awareness, Harmen Tiddens Society & onderwijscolloquiumcommissie, UU Life Science Community (LSC) Planetary Health, green office UMCU), als landelijk (landelijke PH docententraining door de Groene Zorg Alliantie) om een passende en effectieve implementatie binnen het onderwijscentrum te kunnen realiseren. Het doel is om een groot deel van de docenten te kunnen bereiken en zodoende bij te dragen aan de kwaliteit van onderwijs rondom planetaire gezondheid. Tevens willen we onderzoeken in hoeverre we dit initiatief onderdeel kunnen laten zijn van een te realiseren bredere serie docentprofessionalisering rondom De Nieuwe Utrechtse School en docenten-community building. Draagvlak voor dit idee wordt momenteel onderzocht. Naast brede implementatie onder docenten gaan we onderzoeken hoe we een nog grotere doelgroep kunnen bereiken, zoals praktijkbegeleiders, stagebegeleiders, PhD studenten en professionals in affiliatieziekenhuizen.

Resultaten

We verwachten dat de volgende resultaten worden bereikt:

  • Aan het eind van het project is er een geoptimaliseerde docententraining planetaire gezondheid ontwikkeld en is deze getoetst bij tenminste 10 docenten in verschillende sessies.
  • Aan het eind van het project ligt er een plan van aanpak voor efficiënte en geharmoniseerde implementatie van docentprofessionalisering planetaire gezondheid in relatie tot andere thema’s vanuit DNUS en voor UMCU/UU-brede inzetbaarheid van de training.

Deze resultaten zijn studie-overstijgend en zullen relevant zijn voor docenten van alle opleidingen binnen de faculteit geneeskunde. Daarnaast zal worden toegezien op UU-brede ontwikkelingen (Bijv. Life Science Community Planetary health) en landelijke ontwikkelingen (Via NFU werkgroep Pijler 2) en hoe we elkaar hierin kunnen versterken.

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!