Bruggenbouwers-vervolg: interdisciplinair werken in het TCS-eindwerkstuk

15 March 2023

Bruggenbouwers-vervolg: interdisciplinair werken in het TCS-eindwerkstuk

Binnen de opleiding Taal-en Cultuurstudies combineren studenten verschillende disciplines gedurende hun bachelor, maar zij sluiten hun bachelor af met een eindwerkstuk geschreven bij één discipline/opleiding. Het project Bruggenbouwers: interdisciplinair werken in het TCS-eindwerkstuk had tot doel te verkennen hoe we TCS-studenten (die dat willen, bij wie dat past) interdisciplinair kunnen laten werken in het eindwerkstuk. Bij de contacten met Communicatie- en Informatiewetenschappen is besloten het project uit te breiden naar GW-studenten die in blok 1 en 2 van collegejaar 2023-2024 hun EW schrijven.

Studenten sluiten hun TCS-opleiding af met een eindwerkstuk geschreven binnen één van de GW-opleidingen. Mede daardoor kan de opleiding garanderen dat een TCS-student met een historische hoofdrichting hetzelfde eindniveau heeft als een student Geschiedenis: beiden schrijven een eindwerkstuk bij Geschiedenis. Voor de doorstroom naar masters is dat belangrijk. Voor sommige studenten en in sommige situaties is deze route echter niet de meest bevredigende of passende route: wie naar een interdisciplinaire master wil, een interdisicplinair kernpakket heeft gedaan, of meerdere disciplines heeft gecombineerd in de opleiding en zich juist via die combinatie wil profileren, zou soms graag binnen een eindwerkstuk de inter-/multidisciplinariteit tot uitdrukking willen laten komen. Voor GW-studenten binnen disciplinaire opleidingen geldt eenzelfde vraag: zij schrijven hun eindwerkstuk binnen hun hoofddiscipline, maar hebben soms met een minor of keuzevakken substantiële interesse en kennis verkregen binnen een andere (sub)discipline. Dit project heeft tot doel te verkennen hoe we GW-studenten (die dat willen, en bij wie dat past) interdisciplinair kunnen laten werken aan hun eindwerkstuk.

Fase 1: Pilot met studenten uit verschillende geesteswetenschappelijke opleidingen (in eerste instantie TCS, CIW, Geschiedenis, Gender Studies).

Fase 2: We evalueren samen met de verschillende betrokkenen de pilot, om op basis van de evaluatie aanpassingen te maken in de afstudeerprojecten in de verschillende contexten (zie ook doelstelling 2).

Doelstelling 1: Een tweede, uitgebreidere pilot (voortbouwend op de pilot in semester 2 van 2022-2023) met studenten uit allerlei verschillende GW-opleidingen.

Doelstelling 2: Voorbereiden van vastlegging van de duurzame (d.w.z. zonder extra kosten) mogelijkheid van een ‘interdisciplinaire invalshoek in bachelor-eidnwerkstuk’ in alle GW-hoofdrichtingen van TCS en voor studenten in andere GW-opleidingen.

Dit project zal leiden tot:

• Beoordelingscriteria (rubric) voor EW met interdisciplinaire invalshoek  – voorlopige resultaten uit eerste pilot uitwerken en vastleggen met advies van OA&T;
  • Een onderbouwd voorstel voor bekostiging van BA-eindwerkstukken waarin meer dan één discipline aan bod komen..
  • Een herhaalbare workshop of instructie voor docenten om het ‘reflecteren door studenten’ te bevorderen, te steunen, mogelijk te maken (een reflectie wordt vereiste voor ‘certificaat’) voorlopige resultaten uit eerste fase uitwerken en vastleggen met advies van OA&T;
  • Een model voor rol van ‘tweede begeleider’ of ‘derde lezer’ voor EW-studenten waarin de studenten een interdisciplinaire invalshoek opnemen, inventariseren welke ‘tweede begeleiders’ of ‘derde lezers’ nodig zijn.