All Aboard
All Aboard streeft naar een inclusief veldwerk in de Faculteit Geowetenschappen. Terwijl veldwerk gezien wordt als essentieel onderdeel van de opleiding, is tot nu toe weinig aandacht gegeven aan de toegankelijkheid ervan voor alle studenten. Veldwerk is daarvoor teveel als ‘gegeven’ gezien.
Achtergrond
All Aboard kiest voor een holistische aanpak en een pro-actieve benadering: niet de student moet maar om
aanpassingen vragen, maar iedereen moet mee kunnen (doen) op veldwerk. Dit vraagt om een cultuur verandering, waarbij niet langer veldwerk belicht wordt als heroisch, masculien, naar afgelegen of exotische lokaties, waar je student maar doorheen moet om erbij te horen – terwijl fysieke inspanning, het weg zijn van vertrouwde omgeving geen leerdoel zijn. Dit USO project richt zich op het doen van concrete aanpassingen aan het verplichte eerste jaars residentiele veldwerk in de BA opleidingen AW, GSS en SGPL
Doelen
- Praktische regelingen in veldwerk veranderen om de toegankelijkheid te vergroten.
- Veldwerk onderwijsactiviteiten innoveren om de toegankelijkheid en leerervaringen te verbeteren.
Projectomschrijving
Training van docenten om aan de slag te gaan met deze veranderingen is voorzien in het ingediende Comenius voorstel (MINDSET workshops). Op basis van de pilot van deze workshop kunnen zo’n 8-10 docenten aan de slag gaan met aanpassingen aan het veldwerk. Ze werken in co-creatie met student assistenten uit de betreffende opleiding en die dus bekend zijn met veldwerk en de studentenpopulatie.
Results
- Verscheidenheid aan effectieve aanpassingen aan verschillende dimensies van veldwerk (representatie, locatie, praktische regelingen).
- Experimenten met inclusieve onderwijsactiviteiten in het veld.
- Gemeenschap van praktijkmensen om ervaringen te delen en innovaties over te dragen.