Leren van LinC

16 januari 2025

Educational project

Leren van LinC

Dit project heeft de inhoud, opbouw, werkwijze, ervaringen en impact van het Onderwijs voor Professionals (OvP) programma Leiderschap in Cultuur (LinC) in kaart gebracht middels een kwalitatief evaluatieonderzoek. Bovendien is onderzocht welke ontwerpprincipes ten grondslag liggen aan het leerproces van LinC deelnemers, met als doel deze toe te passen op andere vormen van Onderwijs voor Professionals (OvP)

Achtergrondinformatie

Leiderschap in Cultuur (LinC) is een programma behorend tot Onderwijs voor Professionals (OvP), 10 jaar geleden geïnitieerd in opdracht van het ministerie van OCW. Het programma is ontwikkeld door en voor leiders in de culturele en creatieve sector om een nieuwe generatie aan ‘culturele leiders’ op te leiden. In het programma ontwikkelen deelnemers hun (persoonlijk) leiderschap, visie en innovatief vermogen. Met betrekking tot deelnemersaantallen, impact en exploitatie is LinC binnen de Universiteit Utrecht één van de meest succesvolle OvP-trajecten. Het programma is inmiddels uitgegroeid tot een programma met diverse regionale, thematische en sectorale edities.

Projectbeschrijving

Na ruim 20 edities is systematisch evaluatieonderzoek gedaan naar de manier waarop LinC bijdraagt aan ontwikkeling en professionalisering van deelnemers. De resultaten van dit project kunnen gebruikt worden voor de doorontwikkeling en vormgeving van toekomstige OvP-trajecten. In het onderzoek zijn vragenlijsten, casestudies, interviews, observaties en focusgroepen afgenomen bij o.a. alumni en programmaleiders.

Doelen

Het doel van dit project is om te onderzoeken op welke wijzen LinC heeft bijgedragen aan de professionalisering van een veld.

  • Wat is de aanpak van LinC?
  • Hoe boekt LinC leerresultaten?
  • Hoe maakt LinC impact?
  • Hoe kunnen de ontwerpprincipes van LinC zo geformuleerd/gevisualiseerd worden dat deze toepasbaar worden op/in andere OvP-domeinen en programma’s?
  • Welke randvoorwaarden zijn daarbij relevant?

Resultaten en conclusies

De aanpak van LinC kenmerkt zich door ruimte voor reflectie, het uitdagen van nieuwe perspectieven onder deelnemers en door de praktische toepasbaarheid van het geleerde. LinC boekt leerresultaten door deelnemers te laten experimenteren en door hen nieuwe perspectieven te laten ontwikkelen omtrent werkpraktijken. De diversiteit aan werkvormen speelt een grote rol in de leerresultaten. LinC maakt impact aangezien het deelnemers de kans biedt om op persoonlijk en professioneel vlak te groeien, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van meer zelfbewustzijn, leiderschap en visie en door het uitbreiden van hun netwerk. Volgens LinC dient OvP veilig, vertrouwelijk en genereus te zijn. Daarnaast zijn verbondenheid, diversiteit en aandacht voor leren essentieel.

Gebaseerd op de resultaten van dit evaluatieonderzoek zijn 7 ontwerpprincipes opgesteld die relevant zijn voor de ontwikkeling van impactvolle OvP-programma’s:

  1. Vertragen en uitzoomen
  2. Praktische werkbaarheid
  3. Diversiteit in werkvormen
  4. Alternatieve perspectieven
  5. Reflectie op positionering
  6. Continue programmaleiding
  7. Werken in en via netwerken

References

  • Boone, C, G., S. T. A. Pickett, G. Bammer., et al. (2020). Preparing interdisciplinary leadership for a sustainable future. Sustainability Science, 15(6), 1723–1733.
  • Canter, M., & Brumar, C. I. (2011). Transdisciplinary niches fostering lifelong learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 636-639.
  • Cendon, E., W. Bakker., & TG. Halttunen. (2021). Learning for impact in a changing world. European Journal of University Lifelong Learning, 5(1).
  • Jarvis, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice (3rd ed.).
  • Marsello, G. (2008). Continuing education: The essentials. River Falls. LERN Books.
  • Otto, S., M.A. Evans., M. Boyer-Pennington., & T. M. Brinthaupt. (2015). Learning communities in Higher Education: Best Practices. Journal of Student Success and Retention, 2(1), 1-20
  • Serres, M. (2014). Thumbelina: The Culture and Technology of Millennials. Rowman & Littlefield

Interessante bijlagen

  • Download hier het volledige rapport: Eindrapportage
  • Download hier de handreiking voor de ontwerpprincipes: Handreiking
  • Download hier de flyer: Flyer

 

 

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!