30 mei 2023

Knowledge item

Reflectie en Intervisie

Als docent wil je dat de student de leerstof begrijpt en zich veilig voelt om vragen te stellen of hulp te vragen. Bovendien is het belangrijk dat de begeleiding en de feedback die je geeft het juiste (leer) effect hebben. Het doorlopen van een reflectiecyclus kan je helpen om je te ontwikkelen als docent en je doelen te bereiken.

Na het verzamelen van informatie over je functioneren door middel van feedback (Inventariseren) volgt de stap waarin je de feedback interpreteert en erop reflecteert (Interpreteren). In de volgende twee stappen ontwerp je verbeteringen, bijvoorbeeld met hulp van collega’s en/of onderwijsdeskundigen. 

Op deze pagina vind je informatie die je kan helpen bij het doorlopen van deze cyclus:

  • Informatie over zelfreflectie
  • Informatie over intervisie

Reflectie

Reflecteren (zoals gebruikt bij professionalisering) is het overdenken van een betekenisvolle gebeurtenis met als doel (beroepsmatig) handelen te verbeteren. Bij reflectie is het belangrijk om te onderzoeken wat er precies gebeurde, wat je eigen aandeel was, wat maakte dat je zo reageerde/handelde en welke alternatieven je voor jezelf zou kunnen formuleren. 

 

Zelfreflectie

Reflecteren (zoals gebruikt bij professionalisering) is het overdenken van een betekenisvolle gebeurtenis met als doel (beroepsmatig) handelen te verbeteren. Wil je hulp bij het reflecteren? Maak dan gebruik van de vragen die je kunnen helpen te reflecteren en alternatieven te ontwikkelen voor je aanpak in het volgende onderwijsmoment.

 

Downloads

Intervisie

Intervisie is een bijeenkomst die op regelmatige basis plaatsvindt met een vaste groep gelijkwaardige professionals die zich willen verbeteren in hun functioneren. Door het stellen van vragen en het delen van elkaars ervaringen kunnen deelnemers van elkaar leren, steun vinden bij elkaar en hun reflectie verdiepen. Wil je een intervisiegroep starten? Download dan het basismodel intervisiegesprekken. 

Downloads

 

Deze webpagina is voortgekomen uit het project “Onderwijskwaliteit in Kaart”. Dit project wordt gefinancierd door het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs.

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!