06 February 2025

Knowledge item

Good practice: Buddy’s voor startende docenten

De eerste periode als docent wordt vaak als overweldigend ervaren, met veel organisatorische, didactische en inhoudelijke uitdagingen. Bij een inventarisatie, als onderdeel van het facultaire USO project Dynamic Teacher Community, kwam naar voren dat het erg waardevol is om een meer ervaren collega (buddy) te hebben waar je gemakkelijk terecht kunt met vragen. Farmacie en Biologie startten een pilot voor zo’n buddy systeem die goed werd ontvangen. Zowel de docenten als de buddy’s zijn achteraf geïnterviewd en de opzet is geëvalueerd. Hieruit is een plan van aanpak voortgekomen en zijn er handreikingen opgesteld voor zowel buddy’s als leidinggevenden. 

 

Concrete producten die het buddy systeem ondersteunen:

  • Buddy handleiding: geeft handvaten voor het vormgeven van het contact, een overzicht van dingen waar nieuwe docenten vaak mee op weg geholpen willen worden en suggesties voor gespreksonderwerpen.
  • Buddy handreiking voor leidinggevenden: geeft inzicht in belangrijke randvoorwaarden en daarbij passende handvaten voor een goede match tussen docent en buddy.

Meerwaarde van een buddy systeem

Een buddy biedt de mogelijkheid om laagdrempelig vragen te stellen zonder dat dit als een gunst voelt. Dit voorkomt dat de mate van ondersteuning afhangt van de ervaring en betrokkenheid van directe collega’s. Een buddy kan helpen sneller inzicht te krijgen in praktische en organisatorische zaken, zoals het gebruik van ICT-tools, docentenbijeenkomsten of het vinden van de juiste personen. Hiernaast kan een buddy helpen overzicht en structuur te brengen in de taken, waardoor het werk minder overweldigend aanvoelt. Het buddy systeem helpt om de werkdruk te verlichten, vergroot het werkplezier en verkort de inwerkperiode.

De ondersteuning van een mentor of buddy is essentieel voor nieuwe docenten, maar ook zeer waardevol voor ervaren medewerkers die een nieuwe onderwijsrol oppakken, zoals de rol van cursuscoördinator of projectleider. Een buddy kan nieuwe coördinatoren helpen wegwijs te worden in de formele structuren binnen de organisatie, zoals contact met het studiepunt of de examencommissie. Dit zorgt voor een laagdrempelige manier om vragen te stellen zonder direct de formele kanalen te hoeven gebruiken. Daarnaast kan een ervaren coördinator als buddy ondersteuning bieden bij lastige situaties met studenten of docenten binnen een cursus.

Randvoorwaarden

Uit de evaluatie van de buddy pilot kwamen de volgende aanbevelingen om het contact tussen de docenten de buddy effectief vorm te geven:

  • Het is belangrijk dat de buddy beschikbaar is bij de start van een nieuwe onderwijsfunctie (‘just in time’) en dat er aan het begin van het traject een startgesprek plaatsvindt waarin de buddy en de nieuwe docent de wederzijdse verwachtingen en behoeften bespreken.
  • De buddy heeft behoefte aan een duidelijke rolafbakening.
  • Het is belangrijk dat de buddy behulpzaam, open en benaderbaar is, met aandacht voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie.
  • Anderzijds heeft de docent ook verantwoordelijkheid om zelf initiatief te nemen.
  • Het buddy-systeem moet breed bekend zijn binnen de organisatie, zodat men elkaar makkelijk kan vinden.

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!