History Teaching Platform: als community of practice
Achtergrond
Het History Teaching Platform is opgericht in 2023-2024 met behulp van USO-gelden ter beschikking van het departement GKG en ondersteuning vanuit de EMP (Faculty Incentive Fund/EMP). Het doel was om uitwisseling en professionaliseringsmogelijkheden te faciliteren tussen docenten in het departement. Onderwijs speelt een grote rol in de werkzaamheden van personeel. Het onderwijzend personeel kent veel medewerkers met internationale onderwijservaring en zo komen er binnen het departement verschillende onderwijsculturen samen.
Het platform voorziet duidelijk in een behoefte bij onderwijzend personeel binnen het departement. Vanuit het Platform zijn verschillende inspiratie-bijeenkomsten gefaciliteerd, waarbij is gefocust op het onderwijs aan eerstejaarsstudenten, frictie en debat in de onderwijscontext. De sessies zijn goed bezocht (ongeveer 30 medewerkers).
Vanuit het platform is een enquete uitgezet naar de behoefte van de docenten. Hieruit zijn 3 aspecten naar voren gekomen, namelijk
- Het continueren van de inspiratie- en kennissessies;
- Het bieden van informatie en mogelijkheden voor uitwisseling tussen docenten rondom onderwijskundig onderzoek en onderwijsinnovatie;
- Het faciliteren van gesprekken over onderwijsbeleid binnen het departement.
Projectbeschrijving en doelen
Het consolidatieproject heeft ten doel om het History Teaching Platform in te bedden en (intern) te verduurzamen. Om dit te realiseren zijn de volgende doelen opgesteld.
- Het voortbestaan inspiratie- en kennissessies History Teaching Platform;
- Het History Teaching Platform als schakel tussen onderwijspraktijk en CAT en faculteitsbrede initiatieven;
- Initiatieven nemen voor en facilitering van sessies waarbij mogelijkheden rondom samenwerking rondom onderwijsinnovatie en -onderzoek gezamenlijk worden onderzocht.