Ontwikkeling en evaluatie van een nieuwe keuzecursus: ‘Farmacieonderwijs ontrafeld’
Door farmaciestudenten al vroeg te betrekken bij het onderwijs kunnen zij enthousiast worden gemaakt voor een loopbaan in het hoger onderwijs en bijdragen aan onderwijsontwikkeling en -innovatie binnen de opleiding.
Achtergrond
De komende jaren dreigt het lerarentekort in alle lagen van het onderwijs op te lopen. Ook binnen het farmacieonderwijs speelt dit probleem: door de stijgende zorgvraag zijn er in de toekomst meer apothekers nodig, en
dus ook meer bekwame docenten om toekomstige apothekers op te leiden. Naast de inzet als student-assistent worden studenten ook regelmatig betrokken bij onderwijsinnovaties en curriculumontwikkeling, en in een
enkel geval zelfs als ondersteuning bij het uitvoeren van onderzoek van onderwijs. Voor het uitvoeren van deze rol als co-creators of ‘students-as partners’, missen studenten vaak de benodigde onderwijskundige kennis, waardoor hun bijdragen vaak vooral vakinhoudelijk zijn.
Doel
Dit project heeft als doel om een cursus te ontwikkelen die farmaciestudenten vroeg betrekt bij onderwijs en hen bekwaam maakt in onderwijsontwikkeling en -innovatie.
Projectomschrijving
Binnen de Universiteit Utrecht zijn er echter momenteel nog geen bachelor cursussen binnen een vakinhoudelijke discipline, die als doel hebben om studenten kennis te laten maken met onderwijskunde en het innoveren,
ontwerpen en systematisch evalueren van onderwijs. Deze nieuwe keuzecursus zal daarom worden opgezet om deze leemte in te vullen en farmaciestudenten enthousiast en bekwaam maken om als partners bij te dragen aan het co-creëren, vormgeven en innoveren van het huidige en toekomstige farmacieonderwijs.
Resultaten
De keuzecursus ‘Farmacieonderwijs ontrafeld’ geeft farmaciestudenten de mogelijkheid om zich voor te bereiden en te oriënteren op een loopbaan als docent, en om als partners effectief bij te dragen aan de vormgeving en de innovatie van het huidige farmacieonderwijs.