Formatieve Toetsing in M&S bachelor niveau 3 cursussen

20 November 2025

Educational project

Formatieve Toetsing in M&S bachelor niveau 3 cursussen

In dit project worden formatieve activiteiten ontwikkeld en geïmplementeerd in de M&S bachelor cursussen die gegeven worden op niveau 3: ARMS (PSY), VOS (PW & ISW), MiOO (OWW) en PDA (SOC). KOAT (de M&S niveau 3 cursus van CA) volgt een andere structuur en wordt daarom buiten dit project gelaten.

Achtergrondinformatie

Het doel van dit project is om met het gebruik van formatieve toetsing het leerproces van de studenten beter te ondersteunen. Uit onderzoek en cursusevaluaties blijkt dat studenten het studeren voor M&S cursussen veelal uitstellen (Bromage et al. 2021). Dat is problematisch, omdat de stof sterk cumulatief is en de stof oefening vraagt, die niet in een paar dagen het gewenste resultaat geeft. Studenten moeten meer en langer actief met de stof bezig zijn. Het doel is dat de formatieve toetsen studenten ondersteunen bij gespreid leren: direct beginnen met actief bestuderen van de stof.

De resultaten van de formatieve toetsen in TOE worden middels SoTL-onderzoek geëvalueerd. De inzichten uit dat onderzoek dienen als basis voor de uitvoering van dit project. Bij TOE is gekozen voor een identieke aanpak voor iedere opleiding, omdat de cursussen grotendeels vergelijkbaar zijn. In de niveau 3 cursussen kiest iedere opleiding een eigen focus, waardoor kennis en mate van diepgang wat betreft onderwerpen meer verschillen tussen studenten van verschillende opleidingen. In dit project willen ze ook ingaan op deze verschillen en onderzoeken ze welke formatieve activiteiten het beste passen bij iedere cursus.

Beoogde resultaten

Ze willen formatieve activiteiten ontwikkelen die het leerproces van de student ondersteunen. Deze activiteiten sluiten aan bij de formatieve toetsen die de studenten in TOE hebben gehad. In het huidige project willen ze verkennen welke formatieve activiteiten het beste passen bij de verschillende niveau 3 cursussen. Na deze verkenning zullen ze de formatieve activiteiten vormgeven en implementeren in de verschillende cursussen. Ze zijn van plan de resultaten van de formatieve activiteiten te evalueren middels SoTL-onderzoek.

Door aan te sluiten bij de formatieve toetsing in de TOE-cursussen zorgen ze voor een doorgaande lijn in formatieve activiteiten. Deze lijn zorgt voor duidelijkheid en herkenbaarheid, zowel bij docenten als studenten. Als blijkt dat de formatieve activiteiten goed werken, zullen ze een blijvende plek krijgen in de cursussen.

 

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!