Herziening verdiepingspakketten in de BA Media en cultuur
Deze EMP aanvraag betreft een inhoudelijke herijking en stroomlijning van de verdiepingspakketten binnen de BA Media en cultuur/Media and culture. Dit programma maakt onderdeel uit van het departement voor Media- en cultuurwetenschappen. De verdiepingspakketten hebben na een aantal jaar ongewijzigd te zijn gebleven een inhoudelijke update nodig, om zo aansluiting te blijven vinden bij actuele ontwikkelingen op het gebied van media en cultuur(wetenschap), maar ook universitaire en facultaire ontwikkelingen op het gebied van onderwijs(vernieuwing).
Achtergrond
Het aantal pakketten in de BA Media en cultuur is momenteel 7. Deze gewenste uitbreiding heeft echter tot een aantal onwenselijke bijeffecten geleid:
- Omdat in de Engelstalige pakketten iedere cursus ook een plek in de leerlijn van een ander verdiepingspakket heeft, is het niet mogelijk om binnen het pakket een coherente leerlijn teontwikkelen
- Er is nu een verwarrende combinatie van disciplinaire, multidisciplinaire en interdisciplinaire
pakketten.
Projectomschrijving
Bij de herziening van onze verdiepingspakketten willen we kunnen inspelen op de volgende relevante ontwikkelingen:
- Media(praktijken) zijn steeds meer hybride geworden; de grenzen tussen performance, film, tv, nieuwe media vervagen en dat uit zich ook in theorievorming >> wij willen dat onze nieuwe pakketten recht doen aan deze hybride praktijken en streven daarom naar meer interdisciplinaire
pakketten. Interdisciplinariteit vatten we hier op in de ‘smalle’ zin, binnen het domein van media en cultuur (theater, film, tv, nieuwe media) - In het kader van de sectorplannen binnen GW gaan per september 2023 interdepartementale kernteams aan de slag met nadenken over mogelijke onderwijsvernieuwing. Interdisciplinariteit, thematisch georiënteerd onderwijs en samenwerkingen met de maatschappij (CEL) staan hierbij
centraal. Wij willen met onze pakketten bij deze ontwikkelingen aan kunnen sluiten. - De universiteit hecht waarde aan een sterke relatie tussen onderzoek en onderwijs. We willen met de nieuwe verdiepingspakketten meer en beter aansluiting zoeken bij het onderzoek dat plaatsvindt binnen ons departement.
Naast deze inhoudelijke overwegingen zijn er ook twee meer praktische aanleidingen voor deze herziening. Ten eerste zijn de verdiepingspakketten die wij op dit moment aanbieden zeer ongelijksoortig van aard: sommigen zijn geheel disciplinair ingericht, anderen meer multidisciplinair. Ten tweede ontbreekt in sommige pakketten een coherente leerlijn.
Doel
Het doel van het project is gericht op het ontwerpen van 5* nieuwe interdisciplinaire, thematisch georiënteerde en research-based verdiepingspakketten voor de BA Media en cultuur**, rekening houdend met de eindtermen en leerlijnen van de BA, en aansluitend bij actuele ontwikkelingen en transformaties in het domein van media en cultuur, het strategische plan van het departement, en met universitaire en facultaire onderwijsontwikkelingen.
Beoogde resultaten
Aan het eind van het project ligt er een doordacht ontwerp van 4 of 5 verdiepingspakketten, ieder met een duidelijk eigen profiel, bestaande uit 4 cursussen. Ook is duidelijk hoe inhoud en vaardigheden vorm krijgen in een coherente leerlijn. Voor iedere cursus is een korte cursusbeschrijving gerealiseerd. Docenten uit de BA hebben de gelegenheid gehad om op momenten input te geven en er is voldoende draagvlak voor de nieuwe pakketten.