15 January 2015
Knowledge item
Werkvormen voor het verwerken van informatie
Hieronder worden verschillende werkvormen toegelicht die gebruikt kunnen worden voor het verwerken van informatie. Van de meeste werkvormen is een uitwerking, inclusief voorbeeld opgenomen. Deze werkvormen zijn onderdeel van de verzameling van Onderwijsadvies & training. Er zijn ook werkvormen beschikbaar voor:
- Werkvormen voor wetenschappelijk onderzoek (A)
- Werkvormen voor het vergaren en structureren van informatie (C)
- Werkvormen voor het presenteren van informatie (D)
- Werkvormen voor hoorcolleges (E)
Momenteel werkt Educate-it aan een uitgebreide werkvormen-tool, waarmee het zoeken naar bepaalde werkvormen die passen bij jouw onderwijs gemakkelijker wordt. Wanneer die beschikbaar is, zullen we hiernaar verwijzen.
Intermezzo-in-het-veld | Een kijkje in de praktijk nemen als concretisering van abstracte theorie. |
Excursie | Met zijn allen een dagje of langer naar buiten om leerinhouden te verwerken en te verdiepen. |
Het muurtje (ook wel: doelenpiramide) | Waarden, normen en/of doelen in volgorde van belang rangschikken. Persoonlijke leerdoelen rangschikken. |
Het meesterwerk | Zich door een geïnspireerde docent laten inwijden in een belangrijk werk uit het vakgebied. |
Gemaakt-voor-gebruik | Iets maken dat niet in een bureaula verdwijnt, maar daadwerkelijk gebruikt gaat worden. |
Simulatieopdracht | Een opdracht maken met een hoog realiteitsgehalte. |
Ikea-methode | Een schijnbaar eenvoudige instructie volgen die alleen tot een goed einde kan worden gebracht als voldoende inzicht in de taak is verworven. |
Tentamen-met-overleg | Een tentamen afleggen waarbij studenten worden gestimuleerd om met elkaar te overleggen over de juiste antwoorden. |
Incidentmethode | Volgens strikte regels uitwisselen en analyseren van praktijkvoorvallen en stage-ervaringen. |
Praktijktang | Theorie inklemmen tussen relevante praktijkervaringen. |
De beleidsgerichte variant | van de empirische cyclus volgen. |
Legpuzzel | Een opdracht uitvoeren die deel uitmaakt van een groter geheel dat op het eind in elkaar wordt gepast. |
Het gatenartikel | Een weggelaten paragraaf tot een wetenschappelijk artikel schrijven. |
Van-tekst-naar-schema | Een schema ontwikkelen op basis van alleen de toelichting op dat schema. |
Van schema naar tekst | De toelichting schrijven op basis van alleen het schema. |
Wegstreepoefening | Alle bijzaken uit een artikel wegstrepen en alleen de kernuitspraken laten staan. |
Modelreconstructie | Een gedemonteerd model weer in elkaar zetten. |
Discussie (de IBOB methode) | Systematisch toewerken naar besluiten. |
Estafettedebat | Discussiëren met elkaar aflossende gesprekspartners. |
Methode van Brouwer | Een serie probleemgerichte, in moeilijkheidsgraad toenemende, groepsopdrachten maken, die meetellen voor het tentamen. |
Ethiekspel | Spelenderwijs inzicht verwerven in de argumenten achter ethische stellingnames. |
Studiecontract | Intensief werken in ruil voor extra begeleiding. |