Generative AI en verantwoord chatbotgebruik in hoger onderwijs
Eind 2022 betraden we het chatbot-tijdperk. Toen kwam ChatGPT beschikbaar voor het grote publiek. Al snel volgden andere chatbots (bijv. Google Gemini, Microsoft CoPilot Claude en Perplexit) waardoor burgers 24/7 digitale informatie kunnen creëren, gebruiken en raadplegen, met grote maatschappelijke implicaties, ook voor het hoger onderwijs.
Dr. Eugène Loos schreef een onderzoeksrapport dat examencommissies en onderwijsdirecteuren helpt om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van toetsvormen die ook in het chatbot-tijdperk verantwoord en valide blijven.
Wat was de uitdaging?
Examencommissies worden regelmatig confronteerd met vermoedens van fraude rondom ongeoorloofd chatbotgebruik door studenten. Het probleem is dat er momenteel geen sluitende manier is om chatbotgebruik in ingeleverde toetsen te detecteren. De huidige detectietools zijn niet waterdicht. Dit betekent dat een student die toegeeft op ongeoorloofde wijze van een chatbotgebruik te hebben gemaak gestraft wordt, maar dat een student die dit ontkent waarschijnlijk met de schrik vrijkomt. Bovendien bestaat er onder veel studenten én docenten onduidelijkheid over wat er nu wel of niet in het onderwijs is toegestaan qua chatbotgebruik.
Een narratief literatuurreview is uitgevoerd om empirische studies te vinden waarvan de inzichten handvatten kunnen bieden voor verantwoord chatbotgebruik in het hoger onderwijs. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is hoe chatbots al dan niet kunnen worden ingezet door studenten als ze een toets maken. Daarvoor zijn bovendien van alle Nederlandse Universiteiten de GenAI-richtlijnen geïnventariseerd, ter inspiratie voor examencommissies, onderwijsdirecteuren en docenten. Op basis van deze literatuurreview en GenAI-richtlijnen van Nederlandse universiteiten zijn 10 handvatten voor verantwoord chatbotgebruik in het hoger onderwijs geformuleerd: 2a. Ontwikkel chatbotrichtlijnen om fraude te voorkomen. Wees je ervan bewust dat als de examencommissie een student straft die toegeeft een chatbot op ongeoorloofde wijze te hebben gebruikt, maar een student die dit ontkent niet straft, dit kan leiden tot rechtsongelijkheid. 2b. Het is belangrijk om chatbotrichtlijnen te ontwikkelen in samenwerking met je onderwijsdirecteuren, studenten en docenten. 7a. Train niet alleen studenten maar ook docenten voor verantwoord chatbotgebruik. 7b. Laat je ook inspireren door de trainingen die worden aangeboden door de Graduate School of Life Sciences van de Universiteit Utrecht Voor een verdere uitwerking, zie: Narrative_literature_review_Educational_implications_chatbots_examboards.pdf
en de trainingen van het Centre for Digital Humanities van de Universiteit Utrecht (https://cdh.uu.nl/training/).
Lessons learned & tips