23 September 2024

Ontwikkeling van adaptieve expertise stimuleren

In het werk komen (toekomstige) professionals regelmatig onverwachte en nieuwe situaties tegen. Soms zijn deze zo nieuw, onverwacht en complex dat de kennis en ervaring die ze al hebben ontoereikend zijn. Dat zijn situaties waarin de professional adaptieve expertise nodig heeft om verder te komen. Vergelijkbare termen zijn wendbaarheid, aanpassingsvermogen of flexibiliteit. Leer-werkomgevingen bieden goede mogelijkheden om adaptieve expertise te ontwikkelen.

Deze Handreiking Adaptieve expertise ontwikkeling stimuleren is voor onderwijsontwikkelaars en begeleiders van leer-werkomgevingen in het hbo- en wo-onderwijs die de adaptieve expertise ontwikkeling van studenten willen stimuleren.

Gebruik

Aan de hand van een model kunnen op elkaar afgestemde ontwerp- en inrichtingskeuzes gemaakt worden, passend bij de eigen onderwijscontext. Het model bestaat uit zes dimensies. Bij elke dimensie is er een toelichting met handvatten.

De handreiking bevat (digitale) invulvelden om notities te maken.

Handleiding voor stimuleren van adaptieve expertise

Deze handreiking is gemaakt op basis van de resultaten van het NRO-onderzoek Adapt at Work. Hierin is onderzocht wat werkt om de adaptieve expertise van studenten te ontwikkelen in leer- werkomgevingen in hbo- en wo-opleidingen. Adapt at Work is een praktijkgericht onderzoeksproject (2020- 2024) door een consortium van zes hogescholen en vijf universiteiten naar de ontwikkeling van adaptieve expertise in leer-werk- omgevingen in bachelor- en masteropleidingen. Het aansluitende project Kennisbenutting Plus (2024) bood het consortium extra ruimte om de onderzoeksbevindingen te vertalen naar handvatten voor de praktijk. Naast deze gesprekskaart, bracht het project ook de onderstaande resultaten voort: