23 September 2024

Knowledge item

Adaptieve expertise in het werk

In het werk kom je regelmatig onverwachte en nieuwe situaties tegen. Soms zijn deze zo nieuw, onverwacht en complex dat de kennis en ervaring die je al hebt niet toereikend zijn. Dat zijn situaties waarin je als professional adaptieve expertise nodig hebt om verder te komen. Men spreekt ook wel van wendbaarheid, aanpassingsvermogen of flexibiliteit.

Hoe zit dat in jouw (toekomstig) werk? En hoe adaptief ben jij? Zoek het uit aan de hand van deze Gesprekskaart Adaptieve expertise in het werk.

Figuur 1. Afbeelding van gesprekskaart

Deze gesprekskaart is een hulpmiddel voor docenten en studenten in het hbo- en wo-onderwijs om in gesprek te gaan over adaptieve expertise. De kaart bevat vragen die uitnodigen tot een onderlinge dialoog en/of een dialoog met professionals uit de praktijk. Zo kom je erachter wat het belang is van adaptieve expertise in jouw werk en waar je staat in je adaptieve expertise ontwikkeling.

Gebruik

De gesprekskaart kan zelfstandig gebruikt worden door docenten en studenten, maar het gebruik wordt idealiter ingeleid en begeleid. Afhankelijk van de doelgroep kan het helpend zijn om de vragen en voorbeelden op maat te maken voor de eigen context.De gesprekskaart kan zowel digitaal gepresenteerd en besproken worden als worden uitgeprint voor gebruik in groepjes. Er zijn (digitale) invulvelden om notities te maken.

Voor ontwikkelaars en begeleiders van leer-werkomgevingen is er naast deze gesprekskaart een handreiking beschikbaar voor het stimuleren van adaptieve expertise ontwikkeling.

Deze gesprekskaart is gemaakt op basis van de resultaten van het NRO-onderzoek Adapt at Work. Hierin is onderzocht wat werkt om de adaptieve expertise van studenten te ontwikkelen in leer- werkomgevingen in hbo- en wo-opleidingen. Adapt at Work is een praktijkgericht onderzoeksproject (2020- 2024) door een consortium van zes hogescholen en vijf universiteiten naar de ontwikkeling van adaptieve expertise in leer-werk- omgevingen in bachelor- en masteropleidingen. Het aansluitende project Kennisbenutting Plus (2024) bood het consortium extra ruimte om de onderzoeksbevindingen te vertalen naar handvatten voor de praktijk. Naast deze gesprekskaart, bracht het project ook de onderstaande resultaten voort: