Persoonlijke identiteitswielen
Het social identity wheel is bedoeld om na te denken over en te reflecteren op welke sociale identiteiten je kan vormen, wanneer deze expliciet zichtbaar en/of voelbaar worden, en hoe deze identiteiten in interacties met anderen vorm krijgen. Het research identity wheel daarentegen, gaat om nadenken over de verschillende en overeenkomstige sociale identiteiten van onderzoekers en participanten in onderzoekssettings en de rol hiervan in het proces van dataverzameling (interviews, focus-groepen, participerende observatie, etc.) en kennisproductie (zie bijlage Identity Wheels- 4).
Studenten delen zichzelf in in beide wheels, waarna bespreking in duo’s en klassikale terugkoppeling plaatsvindt.
In een reflectieopdracht aan het einde van de cursus wordt het reflectievermogen van studenten aan de hand van deze modellen getoetst.
Design classroom
De ruimte moet zo georganiseerd zijn dat het voor studenten mogelijk is in tweetallen te overleggen.
Group composition
De studenten bespreken hun persoonlijk ingevulde identiteitswiel in duo’s.
Supplies Needed
- Powerpoint Slides op digibord
- Afgedrukte versies van de beide identiteitswielen voor iedere student
Roadmap
Step 1. (preparation) (tijdens werkgroep – ca 40 min)
De docent geeft aan de hand van de Powerpoint slides een uitleg over de werking en het nut van de twee identiteitswielen. De studenten mogen eventuele vragen stellen.
Step 2 (during class) (tijdens werkgroep – ca 25 min)
De studenten vullen individueel de twee identiteitswielen voor zichzelf in, om vanuit beide perspectieven te reflecteren op verschillende situaties. Ter ondersteuning houden ze de volgende vragen in hun achterhoofd
- Met welke specifieke onderzoeksgroepen verwacht je te werken in je onderzoek? En in welke situaties?
- Welke sociale identiteiten zijn volgens jou het meeste van belang in de ontmoetingen met onderzoeksparticipanten? Hoe spelen deze een rol?
- Hoe zien onderzoeksparticipanten jou en jouw sociale identiteiten denk je? Kan dit belemmeringen of voordelen geven in het bespreken van bepaalde onderwerpen, of in het toegang krijgen tot bepaalde locaties?
- Geldt dit voor alle onderzoeksparticipanten? Welke verschillen zouden er kunnen zijn tussen verschillende onderzoeksparticipanten?
- Is er informatie waar je geen of moeilijk toegang toe kan krijgen door bepaalde aspecten van je identiteit? Hoe kun je hier (op een ethische) manier mee omgaan?
Step 3 (during class) (tijdens werkgroep – ca 20 min)
In tweetallen wisselen studenten hun bevindingen uit stap 2 met elkaar uit. Vervolgens volgt een klassikale nabespreking, waarin de docent stuurt op de koppeling naar een praktijksituatie (onder andere interviewsituaties).
Step 4 (Evaluation) (afronding van cursus- cursusduur – ca 10 min)
Aan het einde van de cursus leveren studenten een reflectie-opdracht in waarin zij onder andere diepgaand moeten reflecteren op de eigen positionaliteit en de invloed daarvan in het veld.
Tools (Optionally)
Source
Werkgroep 5_identity wheel.docx