All Aboard II

12 juni 2024

Educational project

All Aboard II

All Aboard streeft naar een inclusief veldwerk in de Faculteit Geowetenschappen. Terwijl veldwerk gezien wordt als essentieel onderdeel van de opleiding, is tot nu toe weinig aandacht gegeven aan de toegankelijkheid ervan voor alle studenten. Veldwerk is daarvoor teveel als ‘gegeven’ gezien. All Aboard kiest voor een holistische aanpak en een pro-actieve benadering: niet de student moet maar om aanpassingen vragen, maar iedereen moet mee kunnen (doen) op veldwerk. Dit vraagt om een cultuurverandering.

Achtergrond

In 23/24 zijn we met het USO project All Aboard begonnen met het ophalen van ervaringen van studenten, om op basis van concrete (geanonimiseerde) voorbeelden met docenten te praten over wat inclusief veldwerk betekent en waarom het belangrijk is. Het is veel krachtiger om met docenten te praten over zaken die in de eigen opleiding daadwerkelijk spelen, dan om te moeten refereren aan voorbeelden uit de literatuur (en dus uit een andere context). Daarnaast zijn de eerste trainingen voor docenten gegeven. Deze richtten zich vooral op de bewustwording.
Een volgende stap is om te gaan werken aan aanpassingen in het veldwerk en daarin uitwisseling te creëren tussen docenten en opleiding. De verlenging van het project richt zich op deze concrete aanpassingen, en ervaringen daarmee, en de uitwisseling van die ervaringen tussen verschillende veldwerkdocenten.

Doel

Het project beoogt het veldwerk in Geowetenschappen opleidingen inclusief te maken en daarmee toegankelijk voor alle studenten.

Projectomschrijving

Veldwerk inclusiever maken vraagt niet alleen om bewustwording van docenten, maar ook om concrete handvatten en tips om aanpassingen te kunnen doen in het veldwerk. Het kan daarbij gaan om hele praktische zaken (bijvoorbeeld formulieren om belangrijke zaken uit te vragen, of de organisatie van de reis naar het veld) als om meer inhoudelijke en didactische keuzes (werkvormen, opdrachten). Dit project wil een vervolg bieden aan de eerste trainingen uit All Aboard. Docenten kiezen op basis van de opgehaalde ervaringen van studenten welke aanpassingen zij willen maken veldwerk inclusiever maken. In co-creatie met student assistenten uit de betreffende opleiding zetten zij eerste veranderingen in gang. Daarnaast biedt het project een plek / moment om ervaringen uit te wisselen tussen docenten van verschillende veldwerken / bestemmingen / opleidingen. Zo kunnen zij leren van elkaar en kunnen andere docenten ook leren van hen.

Docenten:

  • Doen praktische aanpassingen in veldwerk om de toegankelijkheid te verbeteren
  • Introduceren innovatieve oplossingen om de toegankelijkheid van veldwerk en de leerervaring van studenten te verbeteren

Resultaten

Beoogde uitkomsten:

  • Verschillende aanpassingen gericht op de diverse ‘inclusiviteits’ dimensiesvan veldwerk (representatie, locatie, reis, groep, praktische organisatie)
  • Pilots met inclusieve onderwijsactiviteiten in het veld
  • Het ontstaan van een ‘community of practice’ rondom inclusief veldwerk,om ervaringen te delen en innovatieve oplossingen over te brengen
Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!