Academisch Engels in de Bachelor Geneeskunde (vervolgproject)

15 juli 2024

Academisch Engels in de Bachelor Geneeskunde (vervolgproject)

In wetenschappelijke en klinische contexten is gebruik van het Engels van belang. Vanuit de OER is daarnaast belangrijk dat studenten na hun Bachelor in staat zijn Engelstalige Masters te volgen. Het niveau van bachelorstudenten Geneeskunde ligt echter lager dan wenselijk.

Sinds 2022 werkt de Bachelor Geneeskunde aan het gebruik van academisch Engels in het programma. De opleiding Geneeskunde constateert dat het niveau van Engels vaardigheden onder studenten lager is dan wenselijk, op basis van NSEdata en student interviews bij Geneeskunde (2021-2022).

Op basis van een curriculum scan is vorig jaar een overzicht gemaakt van vakken die geschikt zijn om aan Engelse vaardigheden te werken. De leerlijn Engels voor de bachelor is verder gespecificeerd en toont welke vaardigheden (lezen, luisteren, spreken, schrijven, samenvatten, parafraseren, vragen stellen, etc.) waar aan bod komen, met een weldoordachte dosering en opbouw in niveau. In een groot aantal vakken (o.a. I&I-1, ZHB I, Circulatie I, Blok Groen, KWO, ZHB-2) worden samen met de docenten Engelse opdrachten en materialen aangebracht, naast lees en schrijftips.

Doel

Het verbeteren van de Engelse vaardigheden van Geneeskunde studenten

• Docenten verder ondersteunen Engelse opdrachten aan te brengen.
  • Zicht houden op de curriculumopbouw (welke vaardigheden worden waar geoefend)
  • Zorgen voor goede aansluiting bij de Bachelor curriculumherziening Geneeskunde (8 uur)
  • Zorgen dat opdrachten duurzaam inzetbaar blijven ook in het herziene curriculum
  • Evalueren hoe aangebrachte veranderingen uitpakken voor studenten en docenten