Plagiaat game
In de Plagiaat Game leren studenten ‘plagiaat plegers’ te ontmaskeren. Het doel van de game is studenten sensitief te maken voor verschillende vormen van tekstgebruik. Hiermee leren studenten typen bronnen te onderzoeken en wordt bewustzijn gecreëerd over wat in een academische context geoorloofd is en wat niet.
Voorafgaand aan het Plagiaat game wordt uitgelegd wat het verschil is tussen de verschillende typen van brongebruik, zoals plagiaat, citatie, kritiek, samenvatting en een grijs gebied, dat bestaat uit oneigenlijk tekstgebruik. Ook wordt kort academische controle en de consequenties van plagiaat aan de orde gesteld.
In de werkgroep werken de studenten met een tekst die vooraf met hen gedeeld is. Studenten worden uitgenodigd de genoemde typen van brongebruik toe te passen op deze tekst. De game is competitief opgezet: studenten kunnen punten verdienen door onopgemerkt bronnen op een oneigenlijke manier te gebruiken, maar ook door datzelfde in het werk van een andere student te detecteren.
Bekijk ook de docentenhandleiding voor meer instructie.
Dit artikel is een voorbeeld van een good practice uit het hoofdartikel Ethiek is de basis.
On-campus
De activiteit wordt op de campus uitgevoerd gedurende een deel van een werkgroep.
De docent kan stap 1 & 2 ook als thuisopdracht meegeven.
Manual
Benodigde materialen
- een of meerdere korte teksten
- een score formulier
Stap 1. Vormen van duo’s en toewijzen tekst - 10 min
Studenten worden ingedeeld in duo’s. Ieder duo krijg een korte tekst (ca 300-500 woorden) te lezen.
Deze stap kan eventueel opgegeven worden als voorbereiding voor de werkgroep.
Stap 2. Plagiaat in eigen tekst - 10 min
Beide studenten van elk duo schrijven over de bovengenoemde tekst individueel een korte tekst.
In iedere zin verwijst de student correct en/of zo onopvallend mogelijk incorrect naar de oorspronkelijke tekst (omvang 4 – 5 zinnen). In diens eigen geschreven tekst past de student dus een of meerdere vormen van eigenlijk en/of oneigenlijk brongebruik toe.
NB. Tijdens het schrijven laten ze de tekst niet aan hun duopartner zien!
Deze stap kan eventueel opgegeven worden als voorbereiding voor de werkgroep.
Stap 3. Op zoek naar plagiaat! - 10 min
Binnen elk duo wisselen de twee studenten elkaars geschreven teksten uit. De medestudent noteert achter iedere zin welk type ‘correct verwijzen’ en/of ‘plagiaat plegen’ is gebruikt. Ook noteert de student bij welke zin die twijfelt en waarom.
Stap 4. Punten tellen- 5 min
Studenten verdienen punten wanneer zij plagiaat hebben gepleegd dat niet is opgemerkt, en/of wanneer die plagiaat bij de ander wist te detecteren. Studenten noteren ook over welke zinnen ze twijfelen of er correct verwezen werd en/of er plagiaat werd gepleegd.
Evaluatie - 20 min
De game wordt aan het einde van de werkgroep nabesproken. Hieronder is te lezen hoe, en welke vragen zouden kunnen worden gesteld.
Nabespreken:
- De studenten hebben aangegeven bij welke zinnen zij twijfelden of er correct verwezen werd of dat er plagiaat is gepleegd. Dit zijn vaak de zinnen die in het ‘grijze gebied’ vallen. Bespreek een aantal van deze zinnen plenair. Hierdoor krijgen studenten meer zicht op het ‘grijze gebied’.
Voorbeeldvragen voor de nabespreking (zie Afbeelding 1 Voorbeeld nagesprek in de docenthandleiding, pag 5):
- Wat maakt de zin twijfelachtig?
- Hoe kunnen we de zin herformuleren zodat deze niet meer twijfelachtig is (en we kunnen spreken van correct verwijzen)?