15 January 2015
Knowledge item
Werkvormen voor het vergaren en structureren van informatie
Hieronder worden verschillende werkvormen toegelicht die gebruikt kunnen worden bij het vergaren en verzamelen van informatie. Van de meeste werkvormen is een uitwerking, inclusief voorbeeld opgenomen. Deze werkvormen zijn onderdeel van de verzameling van Onderwijsadvies & training. Er zijn ook werkvormen beschikbaar voor:
- Werkvormen voor wetenschappelijk onderzoek (A)
- Werkvormen voor het verwerken van informatie (C)
- Werkvormen voor het presenteren van informatie (D)
- Werkvormen voor hoorcolleges (E)
Momenteel werkt Educate-it aan een uitgebreide werkvormen-tool, waarmee het zoeken naar bepaalde werkvormen die passen bij jouw onderwijs gemakkelijker wordt. Wanneer die beschikbaar is, zullen we hiernaar verwijzen.
Empirisch onderzoek | Zelf op onderzoek uitgaan om informatie te verzamelen. |
Peer research II | De eigen groep gebruiken als informatiebron. |
Rondschrijven | In een groep problemen laten rouleren om in korte tijd een groot aantal mogelijke oplossingen te verzamelen. |
Dynamische brainwriting | Groepsleden trekken langs problemen om in korte tijd een groot aantal mogelijke oplossingen te verzamelen. |
Sneeuwbalmethode | Zelf informatie verzamelen, dan in tweetallen, dan in viertallen, enzovoort. |
Rampenplan | Informatie verzamelen over hoe iets moet door zoveel mogelijk contraproductieve handelingen op een rijtje te zetten.
|
Actorendebat (pettenmethode) |
Een probleemsituatie vanuit het perspectief van verschillende belanghebbende partijen in kaart brengen. |
Associatievelden | Brainstormen in voorgestructureerde categorieën. |
Mitsen en maren | Associatievelden gebruiken voor het verzamelen van voorwaarden die tot een compromis of consensus kunnen leiden. |
Visgraatdiagram | Op systematische wijze mogelijke oorzaken van een probleemsituatie inventariseren. |
Telematisch-inperken | Relevante literatuur ontsluiten op een wijze die zicht geeft op de achterliggende keuzes en vooronderstellingen. |
Plussen-en-minnen | Taakelementen inventariseren en waarderen naar belang en naar moeite die het kost om ze uit te voeren. |
Brainstorming |