Ontwikkelen van bachelor laboratoriumonderwijs

23 december 2021

Educational project

Ontwikkelen van bachelor laboratoriumonderwijs

 Dit USO project is aangevraagd om breed interdisciplinair challenge-based laboratoriumonderwijs ontwikkelen, met als doel om de wisselwerking tussen bachelorstudenten van de Life Sciences opleidingen Biomedische Wetenschappen (BMW), Farmacie (FAR), Biologie (BIO), Scheikunde (SK), University College (UCU) en Geneeskunde (GNK) te bevorderen.

Achtergrond

Translational Medicine is het continuüm van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar de patiënt, van bench naar bedside naar maatschappij en terug. Dit vereist een constante en optimale wisselwerking tussen biomedische wetenschappers, farmaceutische wetenschappers, biologen, chemici, clinician-scientists, artsen, en patiënten om de reversibele translatie van fundamenteel onderzoek naar de patiënt en maatschappij optimaal te laten verlopen. Het huidige bachelor laboratoriumonderwijs is sterk gericht op de eigen discipline, en de mogelijkheden voor bachelorstudenten om breed interdisciplinair aan een gezamenlijke uitdaging te werken zijn op dit moment beperkt. 

Dit project draagt bij aan de UU belangen, namelijk het versterken van brede vorming, interdisciplinair leren, hechte communities, inspirerende leeromgeving, community-engaged learning, connectie met maatschappij en verwevenheid tussen bacheloronderwijs en onderzoek. 

Projectbeschrijving

De nieuwe strategie van de faculteit GNK (‘Connecting-Worlds’) streeft naar het verbeteren van gezondheid en richt zich op de zorg van morgen, waarin de patiënt centraal staat. De aanpak wordt gekenmerkt door focus, multidisciplinariteit en sterke netwerken. Studenten worden opgeleid volgens de principes van de ‘Nieuwe Utrechtse School’, waarin interdisciplinair leren, patiënt-gerichtheid en academische vaardigheden (kritisch denken en creativiteit) leidend zijn. 

Studenten vanuit verschillende disciplines moeten al in de bachelorfase van hun opleiding vertrouwd raken met een multidisciplinaire aanpak van ‘grandchallengeswaarin research– en challenge-based education, interdisciplinair samenwerken en leren, en een sterke synergie tussen onderwijs en actueel wetenschappelijk onderzoek centraal staan. Dit is cruciaal voor het opleiden van studenten die in de toekomst complexe medische vraagstukken moeten gaan oplossen. Studenten werken hierbij binnen een netwerk van fysieke laboratoriumruimtes, genaamd Bachelor Research Hubs.

Doel

Het doel van dit project is het ontwikkelen van innovatief interdisciplinair laboratoriumonderwijs in de vorm van a) een interdisciplinaire laboratoriumcursus (werknaam: ‘Interdisciplinary Research Lab’) en b) een interdisciplinaire bachelorthesis (afstudeeropdracht), beiden in een didactisch framewerk van research/challenge-based education.

De diversiteit in disciplinaire expertise binnen de verschillende Bachelor Research Hubs maakt het mogelijk voor studenten om te werken van molecuul tot het formuleren van het geneesmiddel tot de patiënt, van bench naar bedside en maatschappij. 

Beoogde resultaten

  • Afronding implementatie fysieke laboratoriumruimtes (‘Bachelor Research Hubs’) op verschillende locaties binnen het Life Sciences cluster.
  • Ontwikkelen en implementeren van een interdisciplinaire challenge-based laboratorium keuzecursus, waarin bachelorstudenten tegelijkertijd verspreid over verschillende locaties hands-on gaan samenwerken aan eenzelfde urgente medische behoefte ter bevordering van gezondheidszorg en maatschappij.
  • Ontwikkelen en implementatie van een ‘connected interdisciplinaire bachelorthesis 

 

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!