Academische schrijfcursussen voor wetenschappelijk personeel

02 december 2025

Educational project

Academische schrijfcursussen voor wetenschappelijk personeel

Dit project beoogt om twee nieuwe academische schrijfcursussen te ontwikkelen voor wetenschappelijk personeel binnen GSNS en GSLS. De korte cursus richt zich op het verbeteren van de schrijfbegeleiding van studenten; de langere cursus combineert dit doel met het versterken van de eigen schrijfvaardigheid van medewerkers.

Achtergrond

Academisch schrijven vormt een kernvaardigheid in elke wetenschappelijke loopbaan, maar structurele training hierin ontbreekt voor universitair personeel. Uit verkennend onderzoek blijkt dat veel wetenschappelijke medewerkers onzeker zijn over hun eigen schrijfvaardigheden en niet altijd weten hoe zij studenten effectief kunnen begeleiden bij schrijfopdrachten. Tegelijkertijd stijgt het belang van goed academisch Engels, mede door internationale publicatiedruk en toenemende afhankelijkheid van AI-tools zoals ChatGPT, die alleen effectief kunnen worden ingezet wanneer gebruikers beschikken over solide kennis van taal, stijl en structuur.

Hoewel de Communication Skills Academy sinds 2023 succesvolle schrijfcursussen aanbiedt voor masterstudenten en promovendi, bestaat er binnen de UU geen equivalent voor medewerkers. Hierdoor blijft een belangrijke groep zonder passende professionalisering, terwijl hun rol cruciaal is in het begeleiden van studenten bij scripties, onderzoeksvoorstellen en wetenschappelijke artikelen. Dit project speelt direct hierop in door toegankelijke, flexibele schrijfcursussen te ontwikkelen die zowel individuele schrijfvaardigheid als begeleidingscompetenties verbeteren.

Projectomschrijving

In de onderzoeksfase (aug–okt 2024) worden behoeften geïnventariseerd, bestaande materialen geëvalueerd en didactische uitgangspunten vastgesteld. In de ontwikkelfase (nov 2024–feb 2025) worden twee cursusvarianten uitgewerkt:

  • Korte variant (3 × 4 uur): focus op begeleiding van studenten, ordening van het schrijfproces en effectief feedback geven.
  • Lange variant (8 weken, 4 uur/week): combinatie van eigen schrijftraining met intensieve ontwikkeld vaardigheid in schrijfbegeleiding.

Beide cursussen worden ingericht in ULearning, verrijkt met online bijeenkomsten en begeleid door native-speaker schrijfdocenten uit het Coska-netwerk. In de pilotfase (mrt–mei 2025) worden beide varianten aangeboden aan medewerkers van GSNS en GSLS, gratis om deelname te stimuleren. De pilots worden geëvalueerd via enquêtes direct na afloop én enkele maanden later om veranderingen in begeleidingspraktijken te meten. In de laatste fase (mei–jun 2025) worden resultaten verwerkt in verbeterde cursusversies die duurzaam kunnen worden aangeboden binnen het Coska-aanbod, onafhankelijk van individuele docenten.

Doel

Het project levert twee flexibele en duurzaam inzetbare schrijfcursussen op voor wetenschappelijk personeel, geïntegreerd in het structurele Coska-aanbod. Medewerkers versterken hun eigen academische schrijfvaardigheid en verbeteren hun vermogen om studenten effectief te begeleiden bij schrijfopdrachten. De cursussen bieden een combinatie van taalvaardigheid, schrijftechniek, structuur en professionele stijl, ondersteund door ervaren native-speaker docenten. De pilotresultaten vormen de basis voor verdere optimalisatie. Door de online inrichting en schaalbare didactiek blijven de cursussen toegankelijk en toekomstbestendig, met blijvend positieve impact op zowel medewerkersprofessionaliteit als de schrijfkwaliteit van studenten binnen GSNS en GSLS.

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!