eJournal
This post is also available in: English (Engels)
eJournal is een e-portfolio tool waarin studenten opdrachten, feedback en beoordelingen op één plek kunnen opslaan en delen met anderen. Dit geeft docenten, begeleiders en studenten inzicht in de voortgang op leerdoelen en competenties via overzichtelijke dashboards. Het is mogelijk om competenties of leerdoelen te beoordelen die in de hele opleiding terugkomen, bijvoorbeeld reflectievaardigheden, samenwerken en academisch schrijven. Hierdoor krijgen studenten meer grip op hun leerproces en beter inzicht in de eigen voortgang. Daarnaast kunnen docenten en mentoren ook bijhouden hoe individuele studenten en groepen zich ontwikkelen en welke leerdoelen bijvoorbeeld meer aandacht nodig hebben.
De tool is geschikt voor gebruik bij programmatisch toetsen op opleidingsniveau. Het gebruik van deze applicatie start daarom met een uitgebreide intake om de mogelijkheden en randvoorwaarden te bespreken zodat het gebruik van deze tool zoveel mogelijk toevoegt aan de opzet van de opleiding.
In het
Wil je aan de slag met eJournal of wil je meer informatie? Maak gebruik van de button ‘Request tools’ en vervolgens kun je een afspraak maken voor een intake-gesprek.
Op de website van eJournal is meer informatie te vinden over de mogelijkheden en functionaliteiten van eJournal.
Kan ik deze tool ook gebruiken op cursusniveau ?
Nee, eJournal is vooral geschikt om te gebruiken op opleidingsniveau.
Onderzoek
Verschillende onderwijsinstellingen in Nederland maken al enige tijd gebruik van e-portfolio tooling. SURF heeft een rapport opgesteld over het gebruik van deze tooling in het hoger onderwijs.
Voorbeeld CHARM-EU
Het CHARM-EU programma is begonnen met het gebruik van eJournal als e-portfolio tool voor vanaf september 2024. Het masterprogramma ‘Global Challenges for Sustainability’ wordt gezamenlijk uitgevoerd door de negen partneruniversiteiten van de CHARM-EU Alliantie, waaronder de Universiteit Utrecht. Het programma is studentgericht opgezet en programmatische beoordeling is daarbij een belangrijk onderdeel. Het belangrijkste doel is om studenten te ondersteunen in hun leerproces door af te stappen van een traditionele manier van toetsing en in plaats daarvan de ontwikkeling van studenten over de hele masteropleiding te beoordelen. Studenten worden beoordeeld op acht verschillende programmaleerresultaten.
CHARM-EU was het eerste programma binnen de UU dat overstapte op eJournal als nieuw portfolio-instrument. CHARM had al ervaring met programmatische beoordeling als zodanig. Docenten hadden enige training nodig om te wennen aan het nieuwe systeem: bijvoorbeeld hoe groepsopdrachten op te zetten, of hoe onderscheid te maken tussen feedback, commentaar en formele beoordeling. Ook studenten kregen enige training.